På det Göteborgsbaserade företaget Bra Sommarmöbler var man tidigt ute med att ha en egen e-handel. Från och med 2006 kunde kunderna beställa sina möbler på nätet, om de ville. En del kunder gjorde det, men de fysiska butikerna stod fortfarande för 95 procent av försäljningen.
Bytte plattform
Men för några år sedan hände något. 2014 bestämde sig företaget för att lägga betydligt större fokus på e-handeln. De bytte plattform och rustade upp webbshoppen - och såg genast resultat.
- Samma år ökade vi försäljningen via e-handeln med 100 procent jämfört med året innan. Och året därpå ökade nätförsäljningen med ytterligare 70 procent, säger Simon Forslund, e-handelsansvarig på Bra Sommarmöbler till Ehandel.se.
Halverade fraktavgiften
Under 2016 bestämde sig företaget för att satsa vidare på e-handeln. Man tog till ett radikalt grepp och sänkte fraktavgiften med över 50 procent - från 1000 kronor till 495. En annan förändring var att företaget helt lade om sin marknadsstrategi.
- Vi lägger ganska mycket pengar på marknadsföring, men förra året flyttade vi en stor del av den budgeten från print till digitalt, berättar Simon Forslund.
Bara e-handeln ökade
Resultatet lät inte vänta på sig.
- De två förändringarna gjorde att vi ökade nätförsäljningen förra året med 110 procent. Försäljningen i de fysiska butikerna stod däremot still, konstaterar han.
Lanserar ny kassa
Totalt har företaget sedan de började sätta större fokus på e-handeln 2014 ökat andelen av försäljningen som kommer därifrån från 5 procent till 25 procent. Så kanske är det inte så konstigt att e-handelsfokuset har gett mersmak internt.
- Under 2017 lanserar vi en ny kassa i webbutiken. Vi satsar mer på olika fraktalternativ och inför dynamisk frakt som är anpassad efter var du bor.
Förändringen är välbehövlig. Majoriteten av e-handelskunderna bor numera i Stockholm och inte i Göteborg, så Bra Sommarmöbler fraktar alla beställningar tvärs över landet.
Inför flexiblare leveranser
Därmed är man också i stort behov av flexiblare leveranser till kunder som bor långt från Göteborg.
- Vi inför en möjlighet att välja inom vilket tidsspann man vill ha varan levererad. Det blir lite mer som mat.se:s kassa, att man kan välja att få leveransen mellan 17 och 19 en måndag, exempelvis.
Om e-handeln fortsätter öka i den takt den gjort hittills så tror Simon Forslund att företaget på sikt kommer etablera sig fysiskt på fler orter.
- Om fem år är vi nog i Stockholm också, säger han.