Funera, som är en begravningsbyrå på nätet, angav på sin webbplats att en snittbegravning enligt Sveriges Begravningsbyråers Förbund kostar 27 000 kronor, men att en motsvarande begravning hos Funera endast kostar 10 000 kronor.
"Ingår extra sång och musik"
Det fick förbundet att anmäla Funera till Reklamombudsmannens opinionsnämnd, Ron, eftersom de ansåg att jämförelsen var orättvis.
- Att jämföra på detta vis är ur ett konsumentperspektiv en lögn och förödande. I Sveriges Begravningsbyråers Förbunds redovisade snittpris ingår bland annat urna, dödsannons, förtäring för 25 personer, extra sång och musik, blommor utöver kistdekorationen. Det är inte en motsvarande begravning, står det i anmälan enligt Ron.
Nu har Ron gått på anmälarens linje och kommit fram till att Funeras reklam är vilseledande. Nämnden anser att konsumenterna kan få uppfattningen att samma produkter ingår i de båda “snittbegravningarna” vilket inte är fallet.
Olika uppfattningar om "motsvarande"
Enligt beslutet håller dock Funera, som dock har plockat bort påståendet från sin hemsida, inte med om att deras begravningsreklam skulle ha varit vilseledande.
- Det är annonsörens uppfattning att en konsument uppfattar ”motsvarande” som att det inte är identiska produkter men däremot produkter som tillgodoser samma behov, kommenterar Funera i Rons beslut.