ANNONS

Näthandlarens galna satsning fortsätter - lanserar datorspel

Näthandlarens galna satsning fortsätter - lanserar datorspel
Webhallen - e-handel och datorspel i ett

Webhallen satsar vidare på sin spelidé - lanserar eget RPG för kunderna.

ANNONS

I en intervju med Webhallens marknadschef i slutet av 2015 kunde vi avslöja e-handlarens plan att göra webbutiken till ett datorspel. Då handlade det dock först och främst om gamification och att erbjuda en mer attraktiv och spännande kundklubb. En kundklubb som dock hade många likheter med ett riktigt datorspel.

Mycket resurser hade lagts på det nya medlemssystemet och många kanske trodde att det skulle stanna där. Att allt var en glorifierad men samtidigt väl genomarbetad kundklubb som passade Webhallens klientel.

I går stod det dock klart att Webhallen inte har sett slutet på sin spelsatsning. Företaget meddelade nämligen att man lanserat ett spel med namnet Legend of Azura alternativt Webhallen-spelet eller World of Webhallen, som de också kallar det.

- Ta del av en episk saga för att rädda det mytomspunna landet Azura, möt egensinniga karaktärer och ta dig an ondskans krafter med din medlems-Avatar, skriver Webhallen.

Det hela är ett riktigt datorspel som spelas i webbläsaren med hjälp av den avatar och de funktioner som ingår i medlemssystemet hos e-handlaren. Den avatar du e-handlar med är alltså den som stiger in i spelet som är av klassisk RPG-karaktär där du går runt och pratar med datorkaraktärer för att ta dig vidare på din quest.

Ett års utveckling av 3-4 personer

Ehandel.se var förstås tvungna att fråga ut Anton Nilsson, marknadschef på Webhallen, vad de pysslar med.

Varför lägger ni resurser på sådant här egentligen?

- Resurser har lagts på detta för att vi sett en otroligt fin utveckling i vårt kundsystem. Antalet registrerade medlemmar har stigit och deras engagemang och konverteringsgraderna har stigit med de högsta procentsatserna vi sett year-on-year under 2016, säger Anton Nilsson.

Hur lång tid har spelet tagit att utveckla?

- Spelet har tagit ett år att göra ungefär. Det har involverat cirka tre-fyra personer, varav två jobbat mycket med det och två mest agerat bollplank. Ingen har jobbat heltid med det dock.


Webhallens spel är inget PR-stunt

Eftersom Webhallen ännu inte har en mobilanpassad sajt ställde vi även frågan om de inte borde skifta fokus lite.

Borde ni inte satsa på en responsiv sajt istället?

- Spelet har utvecklats av personer som inte är involverade i vår sitedesign och det har aldrig funnits en konkurrens om resurser. En ny site är i allra högsta grad på gång, vi har redan betata av ett par iterationer i interna tester men vill hitta helt rätt innan vi lanserar.

Webhallen-spelet ska “inte vara ett komplett spel” i dagsläget utan tar max två timmar att ta sig igenom. Detta ska dock bara vara första delen, förklarar Anton.

- Spelet är just nu i betaform, småbuggar ska poleras bort och framförallt ska "PvP" läggas till: det vill säga möjligheter för kunderna att slåss mot varandra med sina avatarer. Efter det är det "Episode 2" som vi ska börja tänka på. Troligen blir utvecklingen av nästkommande episoder betydligt enklare då själva grundstommen nu är på plats.

Ni finner Legend of Azura här hos Webhallen.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap