För drygt ett år sedan tog shoppingklubben Sportlala in sex miljoner i riskkapital för att kunna expandera till övriga Norden. I somras anställde sportaktören Team Sportias förre VD, och nu presenterar företaget sin senaste satsning.
Sportlalas affärsmodell går ut på att kunder som registrerar sig får tillgång till bra priser på varumärken som företaget samarbetar med. Med fem nya miljoner i riskkapital har Sportlala nu bestämt sig för att bygga ut sin satsning med bra erbjudanden på friluftsprodukter.
- Sedan starten 2014 har vi fokuserat på teknik- och konceptutveckling. Nu har vi utbudet och en bra plattform, så det är dags att ta position som ett alternativ till traditionell e-handel, säger Sportlalas VD Viktor Sellman i ett pressmeddelande.
"Planen är att fler ska testa"
De nya pengarna ska bland annat användas till att rekrytera ny personal.
- Vi ska tillsätta tre nya tjänster riktade mot tillväxt och utbud inom kort. Mina kollegor har gjort ett fantastiskt jobb med att skapa nöjda och återkommande kunder, nu är planen att fler ska testa sidan och spara pengar på sin sportutrustning, säger Viktor Sellman.
Bakom det ekonomiska tillskottet står Chalmers Ventures, Milla Invest och Cebon Group.
- Affärsmodellen med virtuella lager i kombination med en högt digitaliserad e-handelslösning skapar goda förutsättningar för skalbar tillväxt, kommenterar Håkan Krook på Chalmers Ventures i pressmeddelandet.