ANNONS

Nätmaten minskar i Danmark

Nätmaten minskar i Danmark
Köpt online?

Vinden på andra sidan bron har vänt.

ANNONS

Trots att e-handlandet som helhet ständigt slår nya rekord även i Danmark, så har inköpen av mat och andra dagligvaror på nätet inte ökat på tre år i rad. Tvärt om har andelen danskar som köpt mat på nätet till och med minskat något de senaste åren. Det skriver danska Eniro i ett pressmeddelande.

Har minskat sedan 2014

2015 uppgav 17 procent av danskarna att de köpt mat på nätet, vilket då var en ökning med tre procentenheter jämfört med 2014. Under 2016 sjönk dock siffran igen och är nu nere på endast 13 procent.

- Trots det geografiska leveransområdet ständigt utökas och att det regelbundet kommer fler aktörer på marknaden, har inte fler danskar valt att handla maten på nätet. Det är å ena sidan förvånande att utvecklingen fortfarande inte tagit fart, men vår studie visar också att danskarna är i stort sett nöjda med att köpa sin mat i butiker i närområdet. Det handlar främst om att de kan se och känna på produkter innan de köper dem, och att fysiska besök på stormarknaden inspirerar dem i sina matinköp, säger Kristoffer Apollo, som är kommunikationsdirektör på Eniro.

Nätmatsföretagen upplever en ökning

Båda de danska nätmatsföretagen Irma.dk, vars e-handel numera drivs av Coop, och Nemlig.com uppger dock att de upplever en betydande försäljningsökning av matvaror på nätet. Den troliga förklaringen till det är att de kunder som redan testat att handla på nätet köper allt mer och dyrare varor, varför den totala försäljningsvolymen ökar utan att fler handlar.

Fler handlar nätmat i Köpenhamn

Den upplevda ökningen kan också bero på att den trenden fortfarande håller i sig i Köpenhamnsområdet, även om den avtagit på många andra platser i landet. I huvudstaden handlar betydligt fler sina dagligvaror online - 25 procent. Det område där minst andel av befolkningen nätmatsshoppar är Fyn, där endast 5 procent av invånarna valt den inköpsmetoden.

Enligt Eniro är skillnaderna inte överraskande.

- Det är ofta de större städerna som är först med de nya digitala trenderna, men samtidigt är det naturligtvis också här som folk det kortaste avståndet till närmaste stormarknad. Men när du kommer bort från de större städerna, agerar många också för att stödja sina lokala handlare och säkerställa sammanhållningen i staden. Du kan träffa andra stadsbor när du står vid frysdisken disken och väljer middag och det kan också vara en viktig del av en shoppingupplevelse, säger Kristoffer Apollo.

Undersökningen har gjorts av Epinions danska panel på uppdrag av Eniro Danmark under perioden 1-7 november 2016. Totalt 1 972 personer deltog.

Michell Grönlund