ANNONS

Så kan e-handlarna minska antalet övergivna kundvagnar

Så kan e-handlarna minska antalet övergivna kundvagnar
En del kunder kommer aldrig till kassan

Det lönar sig att påminna kunder som lämnad webbshoppen med varor kvar i korgen.

ANNONS

Andelen kunder som ibland lämnar webbshoppen utan att slutföra köpet av de varor de lagt i kundvagnen, är många. 80 procent av skandinaverna ska “nyligen” ha gjort det, enligt undersökningsföretaget Apsis som sammanställt den årliga rapporten Skandinavisk e-handelsrapport för 2016.

E-postpåminnelse kan räcka

Men en påminnelse via e-post kan räcka för att kunden ska ta sig hela vägen genom kassan med sina varor.

Vanligaste orsaken till de övergivna kundvagnarna är osäkerhet och otydlig information. Över 50 procent uppger att de lämnat kundkorgen för att de vill veta slutpriset innan de bestämmer sig - inklusive frakt och andra dolda avgifter. 36 procent tyckte slutpriset var för högt och 29 procent hade för avsikt att fortsätta köpet senare. Andra förklaringar kan handla om att fraktinformationen är för otydlig eller att kunden får tekniska problem någonstans i ledet.

Dock anger hela 47 procent av de som gått iväg från halvfärdiga köp att de aldrig fått någon påminnelse om sina kvarglömda varor. Lika många hade fått påminnelser en eller flera gånger.

Skillnader inom Norden

Vissa skillnader finns dock skandinaverna emellan. Finnarna är de som oftast överger sina kundvagnar (61 procent har gjort det flera gånger), flest norrmän (44 procent) uppgav som skäl till övergiven kundvagn att priset var för högt och hela 55 procent av danskarna har aldrig fått någon påminnelse om sin kvarglömda kundvagn.

Drygt hälften menar att ett enkelt e-postmeddelande skulle påminna dem om att fortsätta köpet, men en liten muta skulle inte skada. Allra helst då i form av en rabatt (41 procent) eller ett erbjudande om fri frakt vid slutfört köp (38 procent). Svenskarna, som enligt rapporten för övrigt är de som näthandlar mest av alla nordbor, uppger i högst utsträckning att de skulle slutföra köpet om de fick rabatt på en vara (51 procent).

Norrmännen handlar mest i plattan

Värt att notera är också att danskarna är överlägset bäst på att shoppa i sina smartphones, normännen leder e-handelsligan på plattorna och finnar och svenskar i stor utsträckning kör på med sina hederliga gamla datorer. Dessvärre vet 3-6 procent av de svarande i respektive land inte vilken enhet de använder för att näthandla.

Skandinavisk e-handelsrapport är en sammanställning av fyra Yougov-undersökningar, med cirka ett tusental deltagare från respektive land. Samtliga fyra delundersökningar genomfördes mellan mars och maj 2016.

Michell Grönlund