Att allt fler handlar julmaten på nätet är något som märkts av hos nätmatsföretaget Mat.se. Under december 2016 sålde de varor för 25 miljoner kronor, vilket innebar en ökning med 38 procent, jämfört med i december 2015. Utslaget per leveransdag så ökade försäljningen med nästan en tredjedel per dag, 32 procent. Det framgår av företagets redovisning av försäljningsutvecklingen under december månad 2016.
"Vi ser en positiv effekt"
Måns Danielsson, VD på Mat.se, säger att företaget haft en fortsatt positiv utveckling över julen.
- Det fortsätter att utvecklas bra och under julen har vi haft en positiv effekt. Vi ser att det är fler som vänjer sig vid att handla mat på nätet. När man just har börjat med att näthandla mat så kanske man inte direkt köper julmaten på nätet, men nu ser vi att andelen som köper sin julmat hos oss istället för i fysisk butik ökar, säger han till Ehandel.se.
Siffrorna visar att Mat.se ökar försäljningen på samtliga tre orter där de är verksamma - Stockholm, Göteborg och Malmö.