I mitten av 2014 tog väskbutiken Accent, som är en del av Venue Retail Group, steget ut på nätet. Detta gjorde man i samarbete med konsultbolaget Brightstep och plattformen Intershop.
När Venue Retail Group (VRG) nu satsar allt mer på omnikanal har man valt att gå vidare till en ny plattform.
Stor butikskoncern
För någon månad sedan meddelade e-handelsleverantören Viskan att de fått i uppdrag att leverera ny e-handel till både väskbutiken Accent och skobutiken Rizzo. Båda är del av VRG tillsammans med varumärken som MQ, Hemtex, Lager 157 och Guldfynd.
Varför byter ni leverantör?
- Viskan och dess roadmap framåt passar våra framtida behov bra, sade Stephan Ebberyd, CFO på Venue Retail Group, då till Ehandel.se.
Nu ska Accent helt ha lämnat Intershop till förmån för Viskan, och fokus ligger på omnikanal.
- På rekordkort tid har vi genomfört ett lyckat plattformsbyte för Accent.se och får nu ett bättre verktyg att sälja online samt driva trafik till våra butiker, säger Stephan Ebberyd.
Viskan meddelar att man gjort "en relativt djup" integration för att kunna serva framtidens omnikanalsflöden. Butikernas lagersaldon läses i princip in i realtid för att kunna visas upp på sajten.
Fler butikskedjor ska byta i januari
Accent ska idag inte erbjuda Click & Collect men den nya e-handelslösningen ska göra det möjligt att aktivera det längre fram.
- Då kan varor som finns i butikens lager plockas och hämtas inom någon timme medan övriga varor skickas från centrallagret och kan hämtas i butiken inom någon eller några dagar, förklarar Viskan.
Venue Retail Group är dock inte klara här utan har gått all-in på Viskans omnikanalslösning. Det ska redan vara i rullning att föra över både skobutikeskedjan Rizzo och Morris, som är Accents motsvarighet i Norge, till den nya lösningen.
"Har fokuserat på en kanal för länge"
Rizzo.se och Morris.no ligger i skrivande stund kvar på Intershop-lösningen från 2014. Dessa butiker kommer migreras under januari.
Vad innebär er "nya digitala strategi"?
- Vi, och många andra fysiska retailers, har allt för länge fokuserat på att bygga en bra kundupplevelse i en enda kanal, nämligen butiken, Fokus framåt kommer inte bara vara en kanal, utan alla kanaler, och på sikt också skräddarsy kundupplevelsen, kommunikationen och erbjudandet för varje unik kund i dessa kanaler. Men där är vi inte än men det är absolut i vår roadmap och en del av vår strategi, säger Stephan Ebberyd.