ANNONS

PostNord, DHL, Schenker och Bring om sista julveckan

PostNord, DHL, Schenker och Bring om sista julveckan

I många fall är det upp till e-handlarna att hålla koll på vad som händer.

ANNONS

I förra veckan pratade vi med Sveriges e-handlare om hur de ser på sluttampen av julhandeln och om de vågade sätta ett sista datum för garanterad leverans.

Fraktbolagen PostNord, DHL, DB Schenker och Bring ser alla lite olika på detta med ett sista datum. Vi började enkelt med den uppenbara frågan.

Har ni ett sista datum för garanterad leverans innan julafton?

- Ja, allt som vi hämtar in senast den 20 december kommer att levereras enligt ordinarie turlista. Det betyder att alla kommer att få sina paket före jul – utom vissa mottagare på orter i glesbygden som vi inte trafikerar varje dag, säger Pierre Olsson, kommunikationschef på DB Schenker.

- För postpaket är sista datum för leverans innan julafton den 22 december, säger Maria Ibsén, pressekreterare på PostNord.

"Garanterar inte leverans"

Det är dock inte alla fratkbolag som går ut med ett officiellt datum. DHL skyltar till exempel inte med sitt även om e-handlare avslöjat att de, precis som PostNord, kör med den 22 december.

- Vi garanterar inte leverans i vårt standardflöde, detta erbjuds som tillval för försändelser inom B2B. Däremot kommunicerar vi varje år ett sista inlämningsdatum för att försändelsen ska hinna fram i tid innan jul. Detta datum bygger på vår tidtabell och syftar till att hjälpa avsändaren att planera sin verksamhet, säger Jonas Lindell, chef för DHL:s paketverksamhet i Sverige.

Bring å andra sidan sätter sina datum helt och hållet per kund och har inget datum att kommunicera utåt.

- Vi har inte satt en generell deadline för våra kunder, vi ska vara flexibla och anpassa oss efter våra kunder. Det som styr deadline för respektive kund är hur produktionen ser ut för varje kund, meddelar Adam Leth, informationschef på Bring.

"Tät dialog med våra kunder"

Adam Leth vill även påpeka att samspelet mellan Bring och e-handlaren är en vital del för att leveranserna ska nå fram på utsatt tid. Detta är något som de andra logistikbolagen också är inne på. Att kommunikationen åt båda hållen måste finnas där för att julleveranserna ska flyta på.

Hur jobbar ni kring julens deadline och hur kommunicerar ni eventuellt datum till era kunder?

- Vi fastställer datumet flera månader i förväg, och kommunicerar till våra kunder genom flera olika kanaler, till exempel hemsidan, säljorganisationen, ombuden och julkortspåsen, säger Maria på PostNord.

- Sista inlämningsdatum kommuniceras ut på flera vis och publiceras även på vår webbsida under rubriken Jultidtabell, säger Jonas på DHL.

- Vi har informerat alla våra ombud och kunder om vad som gäller. Dessutom finns informationen om datum på vår hemsida SkickaEnkelt.se. Vår turlista, där det framgår vilka orter vi inte trafikerar dagligen, finns också på vår hemsida, säger Pierre på DB Schenker.

- Våra säljare har en tät dialog med våra kunder, det ligger i bådas intressen att leveranserna når mottagarna på utsatt tid, säger Adam på Bring.

För att klara av de starkt ökande volymerna har alla fraktbolagen stärkt upp organisationen i god tid innan. Ofta månader i förväg. PostNord talar om 3000 extrajobbare, fler fordon och fler ombud. Både DB Schenker och Bring ska sätta in extra bilar. Bring lovar desutom fler tidsfönster och har infört helgleveranser i bland annat Stockholm.

"Transportinformation måste vara rätt"

Enligt vår tidigare artikel om e-handlarnas sida av myntet står det klart att många faktiskt litar på att fraktbolaget gör sitt. Vi ställde ändå frågan.

Kan e-handlarna lita på att ni levererar innan julafton? På beställningar som läggs i denna vecka eller på de datum som ni eventuellt har satt?

- E-handlare kan lita på oss, vi kommer att göra vårt yttersta för att leverera på överenskommen dag. Det är naturligtvis ett samarbete mellan oss och e-handlare för att få allt att fungera till hundra procent, säger Adam på Bring.

- Självklart försöker vi se till att samtliga paket hinner fram innan jul och vi har normalt en väldigt hög kvalitet i vår verksamhet. De datum vi kommunicerar som sista inlämningstid ska dock inte betraktas som garantier utan speglar hur vi presterar i normala fall enligt vår ordinarie tidtabell, säger Jonas på DHL.

- Ja, om vi har hämtat in sändningarna senast den 20 december kan de lita på oss. Men det förutsätter också att den transportinformation vi får är korrekt, alltså att adresserna stämmer, och att våra villkor följs, som till exempel att paketen inte väger för mycket, säger Pierre på DB Schenker.

Det finns dock krafter större än oss alla och ibland kan fraktbolagen stå inför problem som inte går att överbrygga. Snökoas är förstås något som gäckar inför varje slutspurt.

"Råder att inte vänta till sista dagen"

Vi frågade givetvis om katastrofförberedelser där en viktig punkt förstås är kommunikationen.

Om det blir totalt snökaos och allt går åt skogen vad har ni då för rutiner? Kan ni snabbt kommunicera detta till e-handlarna?

- Ibland dyker det upp hinder som vi får svårt att komma runt, till exempel när det blir snökaos. Alla gör sitt yttersta för att påverkan ska bli så liten som möjligt, och vi försöker hålla våra kunder uppdaterade via till exempel våra störningsmeddelanden, säger Maria på PostNord.

- Vid force majeure-situationer lägger vi ut information via vår hemsida. I vissa fall kontaktar vi också våra kunder direkt. Men vi vill också passa på att råda alla att inte vänta till sista dagen om man inte måste, säger Pierre på DB Schenker.

"Utmanande att snabbt nå ut"

Att nå ut med information kan vara utmanande enligt fraktbolagen och e-handlare uppmanas att hålla sig á jour med utvecklingen.

- Vi har möjligheter att flytta om trafik och skicka gods alternativa vägar förutsatt att det är genomförbart. I vissa situationer är det dock tyvärr inte möjligt att bedriva trafik, något vi upplevde i Stockholm när årets första snöfall kom. Att snabbt nå ut med information till samtliga berörda brukar vara utmanande och vi rekommenderar att man kontaktar vår kundservice vid frågor, säger Jonas på DHL.

- Vi är väl förberedda! Om det uppstår en liknande vädersituation som vi hade i Stockholm för ett par veckor sedan, finns det bra rutiner för att hantera detta. Det viktigaste är att snabbt nå ut med tydlig information till både kund och mottagare om situationen. Och att ha en bra dialog mellan kund och mottagare för ombokning av leveransdag så snart som möjligt, säger Adam på Bring.

Adam Leth tillägger dock att Bring inte hatar snö utan det får gärna komma en lagom julig mängd utan att det stör leveranserna.

LÄS ÄVEN: E-handlare talar ut om årets viktigaste deadline

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se