Genom att klicka på en länk befinner du dig plötsligt mitt i en virtuell version av den riktiga, nyöppnade, Adidasbutiken på Sveavägen i Stockholm. Du vrider lite på musen och kan se dig om i butiken. Plötsligt kommer livsstilsprofilen Hannah Andersson, även känd som "Fashionablefit", gående nerför en trappa och börjar berätta om hur du genom att klicka dig runt kan börja handla i butiken. På Hannah Anderssons byxor dyker det strax upp en knapp, den som klickar får upp en större bild på byxorna hon har på sig med tillhörande pris och köpknapp.
Välkomna till framtidens e-handel.
Utveckling av VR-tekniken
För några veckor sedan berättade Ehandel.se att VR-glasögonen - precis som flera e-handlare förutspått - utsågs till årets julklapp. Flera e-handlare var då inne på att VR-tekniken förmodligen bara har börjat utvecklas och att vi idag inte kan föreställa oss vad som komma skall. Nu verkar alltså första steget i utvecklingen av den virtuella verkligheten vara här. Och enligt Adidas har de ansträngt sig för att utveckla VR-tekniken i en mer interaktiv riktning.
- Introduktionen av 360° Concept Store går i linje med vår ambition att ligga i framkant av den digitala shoppingupplevelsen, något vi gör genom att tillföra interaktiva dimensioner till VR-upplevelsen. För åskådaren är VR till stor del fortfarande en passiv upplevelse, men genom att föra in interaktiva element som gör det möjligt för användaren att vara delaktig hoppas vi på sikt kunna sudda ut gränserna mellan den digitala och den fysiska butiksupplevelsen, säger Johan Mårfält, Retail Marketing Activations Manager på Adidas i ett pressmeddelande.
Tillfälligt experiment
VR-butiken är dock i dagsläget endast ett experiment, som enligt Adidas själva syftar till att visa deras “innovationsanda”. 360° Concept Store kommer därför endast att finnas tillgänglig under en begränsad tid, enligt företaget.