Zalandos goda resultat har under de senaste åren staplats på varandra, och för bara några veckor sedan stod det klart att företaget har planer på att genomföra omfattande rekrytering under 2017 - för att även säkra tillväxt i framtiden.
Hur mycket, och framför allt vad, man säljer har förstås till stor del att göra med hur olika varor marknadsförs på sajten. Vi gjorde ett försök att ta reda på hur Zalando går tillväga när det kommer till vilka produkter som ska visas upp.
- Det du ser när du går in på Kvinna och sedan klickar på kläder i top navigation, är hela vår damklädeskatalog. Tanken med det här kan associeras med en klädbutik, förklarar Caroline Carlqvist, som är Zalandos nordiska onlinechef samt företagets svenska expert på personalisering.
Men i en klädbutik är det väl inte så vanligt att till exempel jackor och underkläder hänger bredvid varandra?
- Hela den här delen av sidan är organiserad så att man aktivt väljer att gå djupare in i det man vill titta vidare på. För att göra urvalet mindre i just denna vy kan du använda filtren, till exempel för att filtrera efter nya varor, en viss typ av klädesplagg, rea och så vidare.
Sorteringen uppdateras dagligen
Hos Zalando är personalisering just nu ett av ledorden, och vi har i flera artiklar berättat om hur den tyska modejätten arbetar för att ge varje kund en mer personligt anpassad köpupplevelse. Den som går in på Zalando och inte gör några val utöver “populärast” kan se fram emot en mer individuell service framöver.
- Just nu arbetar vi för att göra personaliseringen ännu bättre i den här sektionen, säger Caroline Carlqvist.
När jag väljer “populärast” - är det då det populäraste plagget inom varje segment som dyker upp? Och ser jag varorna som är mest populära just den dagen, den veckan eller något annat?
- Det du syftar på med filtret populärast visar vad som är populärt i den lokala marknaden och vad som också är tillgängligt. Vår sortering uppdateras dagligen, och speglar både tillgänglighet och lokal popularitet. På startsidan är "MyFeed" personaliserat helt efter dig. Här kan du klicka i vad du gillar och inte gillar och på så sätt skapa ett skräddarsydd rekommendationsunderlag.