Som Ehandel.se tidigare berättat har Pinterest sedan sommaren 2015 haft en egen köpfunktion i sin app, en köpknapp som de kallar Buyable Pin. I somras utvecklades satsningen med nya funktioner och en egen e-handel lanserades för de 100 miljoner användarna. Och i höstas var det till slut dags att hoppa på tåget med video-annonser.
Dålig utdelning för Macy's
Men satsningarna på att göra Pinterest till ett ställe där folk köper saker direkt i appen, har inte gett den utdelning som vissa av säljarna hoppats på. Varuhuskedjan Macy’s, som under de senaste åren lagt ner många butiker för att istället satsa på e-handel, är besvikna på det klena försäljningsresultatet på Pinterest, rapporterar Internet Retailer.
- Det har gått långsammare än vi trott för kunderna att börja använda Buyable Pins. Det finns fortfarande en hel del Pinterest-användare som inte förstår hur det funkar, säger Serena Potter, vice VD för digital mediestrategi på Pinterest till Internet Retailer.
Tror på videoannonser
Dock tror Macy’s fortfarande på potentialen i försäljning på sociala medier - inklusive Pinterest - och i synnerhet då på videoannonser. Inför julhögtiden har de därför valt att investera i ett antal videoannonser som kommer synas på de största sociala nätverken.
För att öka försäljningen på Pinterest har man utnyttjat möjligheten att slussa en användare som klickar på en videoannons direkt till Pinterests “native video player” - där annonsörens produkter enkelt kan köpas via köpknappar.
- Den här approachen tar folk från inspiration till handling, säger Serena Potter, som förväntar sig goda resultat av den nya strategin.