Gårdagen var ett rejält prisjippo för Apotea. Det började med att Prisjakt utsåg dem till Årets Nätbutik för tredje året i rad. Sen fortsatte det med att Pricerunner utnämnde dem till Årets e-handlare. Och igår kväll fick företagets VD Pär Svärdson till slut även ta emot Dagens Industris pris Årets Digitala Gasell.
Bäst på näthandel
Priset tilldelas det företag som på bästa sätt använder nätet i sin affärsverksamhet. Som Sveriges enda renodlat nätbaserade apotek låg Apotea givetvis bra till.
- Vi är otroligt hedrade och glada över utmärkelsen. Det är bara ett fåtal svenska företag som klarar att bli Gasellföretag. Att vi dessutom anses vara bäst på nätet gör det extra roligt, säger Apoteas VD Pär Svärdson i ett pressmeddelande.
Priset överlämnades under Gasellgalan i Konserthuset i Stockholm under måndagskvällen och det är femte året som pris utdelas i kategorin Årets Digitala Gasell. För att utses till gasellföretag ska företaget ha ökat omsättningen varje år de senaste tre åren - och som minst lyckats fördubbla densamma under samma period. Och på den fronten har Apotea sitt på det torra.
Omsatte 585 miljoner 2015
Med en genomsnittlig årlig tillväxt på över 100 procent under de tre senaste räkenskapsåren, och en omsättning på 585,5 miljoner kronor bara under 2015 var Apotea svårslaget. Att röresleresultatet under 2015 uppgick till 10,6 miljoner gjorde förstås inte utgångsläget sämre.
Apotea blev även utsedda till Gasellföretag både i Stockholm och Uppsala län.
Tidigare i år har Apotea även vunnit pris som Årets nätbutik, Årets e-handlare och Årets tillväxtföretag.