ANNONS

Stort lyft för KappAhls e-handel efter satsning på "unified retail"

Stort lyft för KappAhls e-handel efter satsning på "unified retail"
Charlotte Katz, Head of Digital på KappAhl

"Det går jättebra för e-handeln", säger företagets digitala chef Charlotte Katz.

ANNONS

Den senaste tiden har KappAhl satsat mer och mer på sin e-handel. Nyligen berättade företaget att deras eget märke Newbie skulle få en egen e-handel och vi har även kunnat berätta hur företaget börjat omfamna click and collect.

Förändringsarbetet tog sin början för ett och ett halvt år sedan och började med en intern omorganisation.

- När jag kom in för ett och ett halvt år sedan plockades e-handeln ut från marknadsavdelningen och en digital grupp bildades, berättar Charlotte Katz, digital chef på KappAhl, för Ehandel.se.

“Slapp barnsjukdomar”

Hon säger att det faktum att KappAhl var relativt sena med att hoppa på e-handelståget, nätbutiken har funnits i snart fem år, faktiskt haft sina fördelar.

- Vi slapp barnsjukdomar och vår e-handel har redan från början fått ett stort fokus från företagsledningen och också haft ett stort mobilt fokus. Nu har vi analytiker, online-chefer, UX-designers och allt man behöver för att driva en modern e-handel, säger hon.

Och särskilt det senaste året har företaget märkt att satsningen lönat sig.

- Det går jättebra för e-handeln! Vi ökar jättefint och vi är jättenöjda med det!

Några specifika siffror kan hon inte gå in på eftersom KappAhl är ett börsnoterat bolag, men att e-handeln går bra märks.

Ökade med 200 miljoner

När företagets årsrapport släpptes den 12 oktober, reagerade aktien med att ta ett rejält hopp uppåt. Detta då omsättningen ökat från 4,7 till 4,9 miljarder under det senaste året.

I synnerhet just konceptet Newbie, som alltså består av barnkläder, har varit ett lyckokast, menar Charlotte Katz. Och när konceptet nu blir mer självständigt så är det i Storbritannien det lanseras först.

- Newbie är ett koncept som är extremt framgångsrikt. Vi har mycket förfrågningar från UK och andra andra länder, så vi är intresserade av att mäta efterfrågan. Målgruppen för märket är kunder i alla åldrar, även om vi fokuserar på kvinnan mitt i livet. Vi ser också att millennials är aningen mer digitalt intresserade och Newbie går väldigt bra på nätet, berättar hon.

“Unified retail” istället för omnikanal

Beroende på hur satsningen bär sig kan det mycket väl hända att de lanserar den i fler länder. Den nya e-handelsstrategin innebär främst att man aktivt jobbar med att inte se e-handeln som en egen kanal, alltså det som många kallar för omnikanal. På KappAhl föredrar man dock begreppet “unified retail” för att beskriva konceptet.

- Vi strävar mot unified retail. Omnikanal är det många som inte vet vad det innebär, men unified retail kan inte missförstås. Den är en del av vår retail och vi tar omnikanal på allvar. Vi strävar mot unified retail eftersom vi inte vill se e-handeln som en egen kanal. Kunderna gör inte det och då ska inte vi göra det heller.

“En tidsanda”

Däremot är det inget som kunderna efterfrågat specifikt.

- Det är mer en tidsanda. Retail har olika perioder och vi har varit igång i 60 år. Just nu handlar det mycket om att tillfredställa kundernas behov. Det handlar om service, personalisering och om att underlätta för kunden. Där ser vi att unified retail har en avgörande roll.

Michell Grönlund