ANNONS

Media Markt går all-in på Klarnas betallösning

Media Markt går all-in på Klarnas betallösning
Anna Borg och Magnus Pettersson

Klarna Checkout istället för gästkassa.

ANNONS

Elektronikjätten Media Markt var ganska sena på e-handelsbollen men verkar nu komma ifatt sakta men säkert. Nu skrotar i princip företaget sin "gästkassa" till förmån för Klarna Checkout.

Media Markt ska ha använt Klarna för fakturering sedan starten men nu tar man ett nytt grepp och går all-in på Klarnas betallösning. I e-handeln får kunden nu direkt valet att slutföra köpet vilket tar användaren till Klarna Checkout.

Att företaget väntat till att först nu köra fullt ut med Klarna kan delvis ha med det nyligen införda B2B-stödet i Klarna Checkout att göra. Media Markt tar nämligen upp företagsstödet som en stor punkt i dagens pressmeddelande.

– Tillsammans med Klarna har vi klarat av att minska friktionen i köpprocessen genom att modifiera gästkassan till en snabbkassa och därmed kunnat implementera Klarna Checkout oavsett om man använder sin smartphone, surfplatta eller dator. Genom Klarna Checkout B2B får företag äntligen chansen att ta del av en lika smidig och säker köpupplevelse som privatpersoner, säger Magnus Pettersson, omnikanalschef på Media Markt.

Media Markt verkar ha haft som ambition att få in Klarnas lösning sedan en tid tillbaka. Men eftersom företaget sitter på samma e-handelsplattform som övriga Media Markt-länder ska det finnas utmaningar med att få in lokala lösningar.

Nu ska dock Klarna komma att användas både i de fysiska butikerna och på nätet i vad man kallar "en riktig omnikanalsupplevelse".

– Vi på Klarna tror stenhårt på Omnichannellösningar där kunder kan röra sig fritt mellan nätet och fysisk butik. Vi har haft en lång och intressant dialog med Media Markt för att identifiera deras långsiktiga vision kring smidigare betalningar. Genom det arbetet har vi nu tillsammans hittat ett sätt att möta den visionen. Det landade i en helhetslösning där de väljer Klarna som kassalösning för B2B och konsument, både på nätet och i butik, säger Anna Borg, Nordenchef på Klarna.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se