Efter att ha haft ekonomiska problem de senaste Ă¥ren sĂ¥ kan nu Coop-koncernen ha hittat lösningen. Räddningen? Nätmaten.
Nätmaten ökar med 58%
Bara i Ă¥r har konceptet med att beställa mat för hemkörning pĂ¥ coop.se ökat med 58 procent under de tre första kvartalen. Ă–kningen är dessutom större än tillväxten för hela nätmatshandeln som helhet. Enligt Svensk Digital Handels D-Food Index ökade mathandeln pĂ¥ nätet totalt med 34 procent och lösplock med 46 procent underÂ Ă¥rets tre första kvartal. Coop ökar alltsĂ¥ försäljningen av mat pĂ¥ nätet mer än resten av nätmatsaktörerna.
Enligt Coop själva beror ökningen till stor del pĂ¥ satsningen Smartkassen, som snabbt blivit en succĂ© och idag stĂ¥r för vart femte köp. Tjänsten gör det möjligt att anpassa plockmat efter olika recept som kunde själv väljer i Coops egen receptdatabas.
Satsar utanför storstäderna
En annan orsak till framgĂ¥ngen är att Coop satsat pĂ¥ matkassar även utanför storstäderna och idag enligt egen uppgift har möjlighet att köra hem mat till hälften av alla svenskar.
– Mat pĂ¥ nätet var tidigare tydligt kopplat till storstäderna, men nu kan vi se att tillväxten kommer kraftigt även utanför storstadsomrĂ¥dena. Med Smartkassen har vi dessutom breddat vĂ¥rt kundunderlag genom att det blivit enklare att handla mat pĂ¥ nätet, säger Fredrik Johanson, affärsomrĂ¥desdirektör för Online pĂ¥ Coop i ett pressmeddelande.
Darkstore snart i bruk
För att möta den stora efterfrĂ¥gan pĂ¥ näthandlad mat öppnar koncernen dessutom sin nya Dark Store efter Ă¥rsskiftet. Den är endast öppen för nätkunder och beräknas tredubbla företagets kapacitet för att bedriva e-handel.