Även om vi i Sverige har sett en stark tillväxt för e-handeln de senaste åren är det svårt att jämföra utvecklingen med den i Kina, som har kommit att etablera sig som världens största e-handelsmarknad.
Åtta e-handlare med på tåget
När det pratas om Kina här på hemmaplan är det ofta i form av att konsumenterna vänder sig till landet för att handla billigt, och att det leder till en besvärlig situation för svenska företag. Men alla mynt har som bekant två sidor och det finns även stora möjligheter med att handelsavståndet till Kina verkar ha krympt. Det menar i alla fall det danska företaget Ehub Nordic, vars affärsidé är att hjälpa nordiska e-handlare att komma igång med att sälja i det stora landet i öst.
Ehub Nordic, som har en licens för försäljning på Alibaba-plattformen Tmall Global, har hittills fått ombord åtta företag i sin satsning.
- Någon säljer från Island, någon från Grönland och någon från Norge. Vi har påbörjat arbetet med att med hitta kunder i Sverige och har hittills haft 5-6 möten med aktörer inom kläder, köksutrustning, sport och outdoor, samt mor och barn, berättar Claus Madsen, vice president för Business Relations på Ehub Nordic.
"Inte så svårt som man kan tro"
Än så länge har Ehub Nordic inga avtal med svenska e-handlare, men det är något Claus Madsen hoppas kunna ändra på inom kort. Enligt honom går det att komma igång med sin försäljning i Kina på under tre månader.
- Vi vill riktigt gärna hjälpa de svenska e-handlarna att etablera sig i Kina. Det är faktiskt inte så svårt som man kan tro, och det går att göra utan att bli fattig, säger Claus Madsen.
Mot en anslutningskostnad på 50 000 danska kronor får e-handlaren hjälp med att sätta upp en kinesisk webbshop. Till den summan kommer sedan bland annat en månadsavgift på 5 000 kronor men då ingår det att Ehub Nordic hjälper till med bland annat logistiken samt kundtjänst på kinesiska.
Upplägget kräver alltså en viss ekonomisk insats från e-handlarens sida, men enligt Ehub Nordic blir det ändå betydligt billigare än att göra det själv. Att komma igång med försäljning i Kina kan enligt företaget annars kosta över en miljon danska kronor.
- Vår idé har varit att Ehub Nordic tar hand om allt det basala som alla annars skulle behöva, och så tar e-handlaren själv hand om sin marknadsföring samt betalar en avgift till Ehub Nordic.
PostNord är delägare
PostNord är en av delägarna i det nya företaget, och logistikleverantörens e-handelschef Johan Hellman beskriver den kinesiska e-handelsmarknaden som “enorm”.
- Den kinesiska medelklassen växer snabbt och har preferenser för västeuropeiska och amerikanska varumärken. De är beredda att betala för kvalitetsprodukter.
Johan Hellman menar att planen på sikt är att Ehub Nordic ska hjälpa e-handlare i alla de nordiska länderna att etablera sig i Kina.
Varför engagerar sig PostNord för att nordiska e-handlare ska sälja i Kina?
- Det handlar om två saker. Det ingår i konceptet att vi tar hand om distributionen, men huvudskälet är att vi i allt vi gör vill stötta e-handelsmarknaden, säger Johan Hellman.
LÄS ÄVEN: Nytt samarbete ger nordiska nätbutiker en väg in i Kina