Matbutiken pĂ¥ nätet som säljer varor med kort datum och därmed vill minska matsvinnet tar nu in nytt kapital.
Matsmart växte med nästan tusen procent frĂ¥n 2014 till 2015. Och under andra kvartalet i Ă¥r ska e-handeln ha sett en tillväxt med 200 procent.
Nu fyller bolaget pĂ¥ kassan med ytterligare 36 miljoner kronor rapporterar Breakit. Företaget hade siktat pĂ¥ 20 miljoner men intresset för matbutiken ska ha varit större än sĂ¥.
- Vi hade tänkt att göra en mindre runda pĂ¥ 20 miljoner kronor, men intresset var sĂ¥ stort och sĂ¥ fick vi med oss intressanta investerare. Sedan ville de befintliga investerare ocksĂ¥ vara med i rundan, säger bolagets VD Karl Andersson till Breakit.
De nya ägarna ska vara affärsänglarna Magnus Lindestam, Michael Knutzon, familjen Wattins riskkapitalbolag Inbox Capital samt Tedlex Partners.
Nya länder pĂ¥ gĂ¥ng
I och med den nya rundan ska Matsmart vara värderat till 245 miljoner kronor.
Pengarna ska användas till att växa ännu snabbare och företaget tittar nu pĂ¥ nya länder efter att man nyligen gĂ¥tt in i Norge.
- Vi vill använda pengarna för att växa fortare. Vilka nya marknader det blir eller när vi kommer att expandera kan jag inte säga än, säger Karl Andersson.Â
LĂ„S Ă„VEN:Â Matveteran ger Matsmart internationell kompetens