ANNONS

Japansk e-handel gör stordeal med FC Barcelona

Japansk e-handel gör stordeal med FC Barcelona
Barcelona FC + Rakuten = Sant

Värdet uppskattas till en halv miljard om året.

ANNONS

Japans största e-handelsföretag, Rakuten kommer i framtiden ha sin logga på tröjan hos spelarna i världskända fotbollslaget FC Barcelona. 

Dealen med fotbollslaget är Rakutens första stora steg för att få in en fot i den globala sportmarknaden. Avtalet sträcker sig över minst fyra säsonger och är enligt Rakuten värt motsvarande en halv miljard svenska kronor per år.

Rakuten grundades av bankmannen Hiroshi Mikitani, numera VD, i e-handelns unga dagar 1997 och säljer idag produkter inom de flesta områden. Företaget har 13 000 anställda och konkurrerar med andra jättar som Amazon och Yahoo på den japanska e-handelsmarknaden.

- Jag är väldigt exalterad över att ingå i Barcas krets, eftersom jag personligen har följt teamet i decennier. Jag har länge beundrat deras unika spelstil och proffessionalism, deras hängivenhet att lyckas och deras kultur av att lyfta fram unga talanger - allt detta är värden som vi delar på Rakuten, säger Hiroshi Mikitani, i ett pressmeddelande.

Michell Grönlund