För ungefär ett år sedan berättade vi att McDonald’s, som också driver en e-handel, tittade på att införa möjligheten att beställa och betala restaurangköp via mobilen. Förra hösten testade McDonald’s så kallade beställningskiosker på ett 20-tal av sina restauranger och enligt företagets svenska presschef Alexandra Svenonius var beställningar i mobilen något företaget “självklart tittade på” och hade planer på att införa i framtiden.
Och nu har det blivit dags att göra slag i saken. Enligt Business Insider kommer McDonald’s i början av nästa år att lansera en app för beställning och betalning av mat i, till en början, USA, Australien, Kanada, Frankrike och Storbritannien. 2018 räknar bolaget med att upp emot 25 000 McDonald’s-restauranger över hela världen kommer att vara anslutna till de nya mobilbetalningarna.
Långt efter flera konkurrenter
Kunder som betalar med mobilen kan beställa och betala sin mat i förväg och behöver alltså bara hämta upp sin mat när de kommer till kassan.
Men enligt flera bedömare ligger McDonald’s långt efter flera av sina konkurrenter när det kommer till att erbjuda beställningar i mobilen. Samma upplägg ska redan vara verklighet hos till exempel Starbucks, och på den svenska snabbmatskedjan Max.
- Det här är ingen ny teknologi, det är något som borde vara ganska standard nuförtiden, säger Neil Saunders, VD på Conlumino, ett konsultbolag inom handel.
Enligt Business Insider planerar McDonald’s att de närmsta åren öka takten i sina satsningar på digitalt och mobilt.
- Att ge våra kunder valmöjligheter och bekvämlighet är en viktig del av restaurangupplevelsen på McDonald’s, säger Becca Hary, talesperson för McDonald’s till samma tidning.