2015 brukar beskrivas som det år då Black Friday på riktigt slog igenom inom e-handeln och på flera håll kom rapporter om att dagen hade passerat sin ursprungliga e-handelsvariant Cyber Monday i försäljningssiffror.
Men egentligen slogs båda dagarna på fingrarna av den Alibaba-grundade shoppingfesten Singles Day som gick av stapeln den 11 november. Men även om dagen ska ha inneburit att över 14 miljarder dollar spenderades bara på Alibabas sajter, var intresset från svenska e-handlare ganska begränsat. Då kanske britterna är snäppet före på Singles Day-området.
Tusen betalningar i sekunden
Redan i början av hösten förra året spåddes Storbritannien bli nästa land att omfamna Singles Day och nu uppskattar Worldpay att britterna kommer att spendera mer än någonsin tidigare på e-handel under Singles Day, enligt Internet Retailer.
- Förra året deltog handlare från över 20 länder, och i takt med att Singles Day blir globalt måste detaljhandeln förbereda sig för årets största e-handelsevent, säger Maria Prados, vice president för global retail på Worldpays avdelning för global e-handel.
Förra året ska Worldpay globalt ha hanterat 9 000 betalningar i minuten den 11 november, med tusen betalningar i sekunden när trycket var som starkast. Summan som spenderades var då dubbelt så hög som året innan.