I september lanserade Facebook en uppdaterad version av sin botplattform, Messenger Platform v1.2. En uppdatering som gör det möjligt för återförsäljare att ta betalt direkt inuti den populära meddelande-appen.
Och det är allt fler som tror att en stor del av e-handeln kommer att ske via olika sociala plattformar i framtiden. En av dem är betaljätten Mastercard som nu tagit fram en bot för handlare som gör att konsumenter kan handla på olika meddelandeplattformar och sedan checka ut med den digitala betalningstjänsten Masterpass.
Inte bara för Messenger
Utvecklingen av den nya chatboten, MasterCard Bot for Merchants, har skett in-house på Mastercard Labs och kommer vid lanseringen att göra det möjligt att både kommunicera med handlaren och betala utan att lämna Messenger.
Mastercard påpekar att boten kommer att fungera på flera olika meddelandetjänster men att den först kommer att testas på Facebook Messenger. När en publik lansering kommer att ske är ännu oklart men Mastercard planerar att öppna upp sina botplattform för utvecklare senare i år.
– På Mastercard tror vi att AI-drivna samtal mellan företag och kunder kan skapa bättre kundupplevelser på plattformar och andra ställen där konsumenter redan finns, säger Kiki Del Valle, senior VP för digitala betalningar på Mastercard.