Den första augusti tillträdde Marcus Lindqvist sin nya roll som VD för Qliro Group. Några månader in i uppdraget har han hunnit med att träffa många av sina nya kollegor, att besöka gruppens verksamheter, samt haft ett stort antal möten kring företagets fortsatta utveckling.
- Det har varit väldigt intensivt men samtidigt mycket roligt. Många diskussioner om hur vi skall jobba framåt och vi har påbörjat vår strategiöversyn som ska vara klar till årsskiftet, säger han.
Vad är det med er strategi som ni behöver ändra?
- Vad vår översyn ska resultera i får vi återkomma om längre fram, men vi ska gå igenom alla segment för att hitta utvecklingsmöjligheter, samt titta på strukturen och se vad vi kan hitta för synergier och optimera skalbarheten. Vi vill också lägga extra fokus på att fullt ut nyttja och tydliggöra potentialen inom Qliro Financial Services.
Ska sätta grund för kommande åren
Marcus Lindqvist berättar att strategiöversynen utgör en av hans huvuduppgifter för närvarande och att resultatet av den ska sätta grunden för hur Qliro Group ska arbeta de kommande åren.
- Vi vill växa i takt med marknaden och det är en av delarna vi behöver klargöra hur vi ska göra. Jag får återkomma om det här längre fram men jag kan säga att det är en av kärnfrågorna i strategiarbetet.
I torsdags presenterades Qliro Groups rapport för årets tredje kvartal. Även om bland annat Nelly ska ha gått bra och Gymgrossisten ligger stabilt till, är inte Marcus Lindqvist på långa vägar nöjd.
- All in all växer vi inte och det är självklart inte ett läge vi vill ha. Men det finns även delar som går bra. Rörelseintäkterna för Qliro Financial Services fördubblades och bolaget nådde break even under kvartalet, vilket var bättre än förväntat. Så där ser vi en väldigt intressant och spännande utveckling.
Ökat fokus på Marketplace
Precis som Lekmers VD Niklas Jarl sade i en intervju med Ehandel.se i maj ska bolagets långdragna lagerproblem nu vara lösta. Omsättningen ökade något under Q3 men företaget är fortfarande inte lönsamt.
- Lagret fungerar rent operativt och kundnöjdheten är bra. Problemet är att kostnaderna är alldeles för höga, förklarar Marcus Lindqvist.
Men problemen med Lekmers lager har funnits i över ett år nu - kommer ni att lösa det här?
- Ja, men det är komplext. Och jag tror att vi bäst löser de problemen genom samtal mellan två parter och inte genom att diskutera problemen i media. Men vi har en pågående bra dialog med vår leverantör och kommer att lösa det här.
Vad gäller flaggskeppet CDON Marketplace så minskade nettoomsättningen något under kvartalet. Det ska ha att göra med att CDON avslutade sin egen bokförsäljning i samband med att Adlibris lanserades som ny extern återförsäljare på CDON Marketplace. Av den totala omsättningen på sidan var ungefär 20 procent åt externa återförsäljare, efter att denna försäljning stigit med 75 procent i det tredje kvartalet.
- Vår ambition är att den delen ska växa snabbare än den egna försäljningen, säger Marcus Lindqvist.
Vad tänker du dig för balans, 50-50?
- Det är en sådan sak vi måste arbeta igenom. Men det handlar inte bara om hur stor andelen är, utan även om vad för produkter vi ska sälja.
Vill inte kommentera fler försäljningar
I somras sålde Qliro Group vitvarubutiken Tretti till den danska koncernen WhiteAway, något som i den senaste rapporten ska ha bidragit till att Qliro Groups totala omsättning minskade jämfört med förra året.
Kan du säga ifall ni planerar fler försäljningar?
- Nej, det kan jag inte kommentera. Vi får avvakta resultatet av den strategiska översyn som vi arbetar med nu.
Vilken är din största utmaning för tillfället?
- Jag skulle säga att det är att få den strategiska planen på plats. Det är inte så lång tid kvar till årsskiftet. Sen handlar det också om att internt fokusera på lönsamhet och effektivitet och att för egen del förstå detaljerna i varje bolag så att vi kan sätta upp riktlinjer för hur vi ska arbeta framöver, avslutar Marcus Lindqvist.