ANNONS

Tio tyska skobutiker först ut i Zalandos nya butiksprojekt

Tio tyska skobutiker först ut i Zalandos nya butiksprojekt
Kenneth Melchior

Zalando berättar mer om det nylanserade samarbetet med små modebutiker.

ANNONS

För en knapp vecka sedan meddelade Zalando vad som skulle utgöra det senaste steget i e-handlarens transformation till en modeplattform. Efter att på senare tid ha öppnat upp för stora märken som Adidas att sälja direkt på Zalandos sajt har turen nu kommit till små lokala modebutiker att få göra samma sak.

Om en kund hittar en vara på Zalandos sida kan Zalando kontakta en butik i närheten av kunden som har varan i lager. Butiken får då tre timmar på sig att acceptera uppdraget varpå den skickar ut varan till kunden eller meddelar kunden att varan finns att hämta i butik. Om butiken inte vill ha uppdraget ifråga tar Zalando hand om jobbet från sitt eget lager.

Kan bli aktuellt med nätverk över Europa

Än så länge gäller det nya samarbetet endast tio skobutiker som alla ligger i södra Tyskland. Enligt företaget kommer pilottestet, som fått namnet Integrated Commerce, att utvärderas efterhand och om allt går väl kan det bli aktuellt med ett “nätverk av märken och butiker för Zalandos kunder över hela Europa” i framtiden.

- E-handeln växer snabbt och konsumenterna blir mer och mer mobila. Med det evolverande kundbeteendet riskerar många små butiker att hamna i kölvattnet av digitaliseringen, och missa att dra fördelar av vad skiftet från offline till online medför, säger Kenneth Melchior, Nordenchef på Zalando.

Fördelen med Integrated Commerce för de små modebutikernas del är att de slipper arbetet och kostnaderna med att sätta upp en egen e-handel. Samtidigt får Zalando chansen att leverera på bara en dag - eller ännu snabbare om kunden själv hämtar varan i butiken.

- Med det här pilottestet erbjuder Zalando ett sätt för lokala butiker att nå kunder online utan att behöva investera i teknologisk infrastruktur själva. På så sätt kan Zalando bli en digital strategisk partner för de återförsäljare som vill ta ett kliv mot ökad digitalisering, och samtidigt få tillgång till ytterligare en säljkanal, säger Kenneth Melchior.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se