Kinas onlinehandel blomstrar och landet står nu för nästan hälften av all världens e-handel enligt en rapport från analysföretaget eMarketer. Och det är inte bara den inhemska handeln som ökar, allt fler västerländska nätkonsumenter shoppar från Kina.
Något som knappast kommer som en överraskning och nu visar en ny undersökning från PayPal att 25 procent av betalbolagets användare, utanför Kina, köpte minst en vara från en kinesisk e-handlare under 2015, skriver Internet Retailer.
Sverige med på listan
Betalbolaget konstaterar även att 30 procent av beställningarna som betalats med PayPal hos de kinesiska e-handlarna var inom kategorin elektronikprodukter, medan 20 procent var mode. Israel är det land vars befolkning är allra gladast i att shoppa från Kina med 60 procent av PayPal-användarna, tätt följt av Ryssland, 52 procent.
I Singapore, Nigeria och Australien är samma andel på över 32 procent men även Sverige ligger högt på listan och kommer in på en elfte plats. Att svenskarna shoppar allt mer från Kina vet vi sedan tidigare och enligt PostNord har det stora landet i öst nu gått om Storbritannien som svenskarnas favoritland att beställa hem varor från.
PayPal säger sig ha 188 miljoner användare världen över, hur många som är från Kina avslöjar man dock inte. Men troligtvis är den siffran ganska låg eftersom kinesiska nätkunder föredrar inhemska betallösningar som Alipay och Tenpay.