Katarina Andersson har arbetat i åratal med att sälja smycken i den framgångsrika och belönade guldsmedsbutiken Lyxxa på Väla centrum i Helsingborg. När familjen för en tid sedan tog beslutet att sälja bolaget, bestämde sig Katarina för att det var dags att testa något helt nytt.
Resultatet blev Yogia.se, en e-handel med yogakläder och yogatillbehör som nu varit igång i ett par månader och får en handfull beställningar om dagen.
- Det går faktiskt ganska bra. Jag brukar säga att det går inte så bra att jag tar ut en lön men bra vilket är helt okej med tanke på att det fortfarande är så nytt, men ändå förvånansvärt bra eftersom jag inte har marknadsfört mig något mer än i sociala medier, säger hon.
Som med många andra nischade e-handelsbutiker ligger ett personligt intresse bakom att satsningen blev av. Katarina Andersson levde ett intensivt liv med mycket jobb och träning och kände att hon behövde varva ner. Av en händelse fick hon ett presentkort på att testa yoga och fastnade direkt trots att hon till en början var skeptisk.
- Jag testade en gång och sen har jag inte gjort något annat. Och det är flera år sen. Det var helt fantastiskt, så lugnt och skönt för hjärnan.
Yoga - en uppåtgående trend
Sedan dess har Katarina Andersson utbildat sig till yogalärare och barnyogalärare, och med sin långa erfarenhet inom detaljhandel var steget inte långt till att omvandla det nya intresset till en affärsmodell. Ambitionen med Yogia.se är att sidan ska bli snyggare än konkurrenternas och att den ska bidra till att göra yogan mer tilltalande för den stora massan.
- Jag kollade marknaden och yoga är verkligen en uppåtgående trend. Den har bara börjat i Sverige. Jag kände att det fick plats en till, och om man får vara kaxig så kände jag också att det här kan jag göra mycket bättre.
Senare i år ska Katarina komplettera sin e-handel med en gård lite utanför Helsingborg där det ska finnas möjlighet att arrangera yogaklasser och andra evenemang.
Är det viktigt att ha intresset och kunskaperna för att lyckas med en nischad e-handel?
- Ja, jag är så himla tacksam att jag har den bakgrunden. Jag får jättemycket frågor. Det är många som vill ha hjälp med att välja mattor och så vidare och det hade inte varit seriöst om jag inte hade haft intresset.
De senaste åren har Lyxxa också funnits i form av nätbutik, och Katarina Andersson menar att hon lärde sig en hel del om e-handel på tiden med smyckesföretaget. Men på ett bolag med en omsättning på runt 40 miljoner fanns det alltid möjlighet att betala någon annan för att fixa med till exempel onlinemarknadsföring, och när endast en liten andel av försäljningen sker online blir e-handeln lätt en sidosyssla.
"Nära kunderna med nischat koncept"
Nu får Katarina Andersson göra allt själv. Men det är också då hon trivs som bäst - när hon arbetar med att bygga upp något från grunden.
- Jag är en entreprenör. Jag kan inte stå stilla och göra samma sak utan jag måste prova på nya grejer och göra något mer.
Ser du några risker med ett så pass nischat koncept?
- Jag var rädd för det i början och tänkte först att jag kanske borde ha både yoga och träning. Men ju mer jag kommer in i det känner jag att det finns hur mycket som helst att hämta, och det är väldigt öppet ute i Europa också. Jag tror att det är mycket svårare att ha allt för alla. Nu kommer jag lättare nära mina kunder.
Inom kort kommer Yogia att få en ny plattform som även ska stödja beställningar från andra länder. Redan nu har kunder i bland annat Rumänien och Tyskland hittat Yogia.se och kontaktat Katarina Andersson för att fråga om möjligheten att lägga en order.
Vad har hittills varit den största utmaningen med att börja med en e-handel från grunden?
- Det är det här med var och hur jag ska synas, vad ska jag lägga mina pengar på. Det är därför jag inte har lagt några pengar på marknadsföring än, för jag vet inte vad som är smartast. Det främsta tipset jag har fått är att jobba med sidan så att den sökoptimerar sig själv. Men det är egentligen först nu jag kommer igång ordentligt.