ANNONS

Swish och Klarna i topp när svenskarna väljer betaltjänst

Swish och Klarna i topp när svenskarna väljer betaltjänst

En ny stor undersökning har kartlagt våra betalpreferenser.

ANNONS

Den nyligen publicerade rapporten "Sverige Betalar 2016" har frågat svenska konsumenter om dagens och framtidens betalningar. Det är fjärde året som undersökningen genomförs och den är framtagen av Insight Intelligence i samarbete med IIS, Bankgirot, SEQR och Visa Europe.

Rapporten visar inte oväntat på att kontantanvändningen minskar. I förordet citeras även tidningen The Guardian som kallat Sverige för "the most cash-free society on the planet", och de är inte ensamma om att uppmärksamma hur man betalar i Sverige. Vårt avlånga land är i framkanten av den digitala utvecklingen inte bara inom e-handel utan även inom betalningar, fysiska som digitala.

Swish har exploderat

En del av denna utveckling är driven av Mobilt BankID och den enormt populära betalappen Swish. Sedan undersökningen började genomföras för fyra år sedan så har andelen betalningar via appar, som exempelvis Swish, ökat från en procent till 16 procent. Förtroendet för att använda dessa typer av appar har även ökat och de som anger att de har högt förtroende för betalappar har stigit från 12 till 55 procent.

Betalappar inkluderar även MasterPass och andra nya lösningar. Den starkaste på marknaden är dock utan tvekan Swish. Enligt rapporten Sverige Betalar 2016 så är Swish den snabbast växande betaltjänsten idag och har ökat med 47 procentenheter de senaste tre åren. Det måste förstås nämnas att Swish inte fungerar för e-handel idag, om man inte sköter det manuellt, då den specifika delen av tjänsten är nere för reparation.

Swish, Paypal och Qliro

När det kommer till användandet av betaltjänster svarar 66 procent att de använder Swish idag. På andra plats kommer Klarna som 61 procent säger sig använda och på tredje plats finns Paypal med ett användande på 32 procent.

Årets bubblare är enligt rapporten Qliro där användandet har ökat med tio procentenheter sedan förra året. Qliro har därmed gått om WyWallet som den fjärde mest använda betaltjänsten.

Unga kvinnor är bäst på ny teknik

Unga kvinnor målas upp som de som i störst utsträckning använder dessa nya typer av betaltjänster, exempelvis Swish. Även Qliro ska vara populärt bland kvinnor mellan 16 och 29 år, där 23 procent använder den betalmetoden. Att kvinnor är duktiga på att ta till sig den mobila världen har vi även skrivit om häromdagen.

Rapporten säger även något om digitala valutor som exempelvis Bitcoin. I princip ingen använder Bitcoin och runt hälften är rädda för att göra det ur ett säkerhetsperspektiv.

Kontanterna fortsätter att minska och har sjunkit från 63 procent till 38 procent av de som säger sig använda kontanter ett par gånger i veckan. Enligt rapporten är det betalapparna som äter in i kontantanvändningen.

Förtroendet för faktura har fått en törn

En tråkig nyhet för fakturabolagen är att förtroendet för fakturabetalningar har minskat med 23 procentenheter sedan 2014. Det ska dock inte vara e-handelns fel där exempelvis Klarna fått utstå en del kritik i media. Rapporten tar snarare upp vågen av bluffakturor som något som avskräcker när det det kommer till denna typ av betalningar.

I Sverige Betalar 2016 har man även frågat alla respondenter vad de föredrar för betalmetod i olika situationer. När folk e-handlar ska de idag först och främst välja kort, hela 40 procent, följt av Internetbank, 22 procent, och sedan fakturatjänster som Klarna och Qliro på 5 procent. Betalappar ska endast 2 procent föredra att använda när de shoppar på nätet.

Framtiden är kort och appar, eller?

När det kommer till att sia om framtiden så verkar konsumenterna övertygade om att det är betalappar och kort som kommer att dominera om tio år. Det ska dock ha varit flera av respondenterna som klokt nog betonat svårigheten i att förutse betalmetoder tio år från nu eftersom man för tio år sedan inte kunnat föreställa sig de betalmetoder som finns idag.

Utbudet av betalmetoder bör förstås påverka statistiken över användandet. Vi kontaktade Insight Intelligence och frågade hur de tänker kring detta och hur de har tagit det i beaktning:

- Oavsett om Klarna ibland är låst till en betalsituation eller om Qliro är populärare hos unga tjejer som shoppar online kan vi titta på kännedom och användande hos betaltjänsterna i sig. Dagens betaltjänster kommer troligtvis att vidareutvecklas, Klarna har sökt om banktillstånd och kanske utvecklar en C2C-app, Swish utvecklas på C2B-sidan och ja, betalmarknaden förändras, därför kan vi inte låsa fast oss vid att jämföra C2C och C2B modeller, de är betaltjänster i första hand, säger Lukas Berg, VD på Insight Intelligence.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se