Försäljning för sju miljarder online år 2020. Så ser Nikes ambition för framtiden ut enligt tidigare uttalanden. Nu visar företagets senaste siffror att utvecklingen ser ut att vara på rätt håll.
Under det senaste kvartalet, som slutade den 31 augusti och är årets första för företaget, har nämligen sportaktörens onlineförsäljning ökat med 49 procent jämfört med förra året. Detta enligt Internet Retailer, som dock också påpekar att Nike inte har delat med sig av några specifika siffror för e-handeln. Kvartalet är det andra i rad med en liknande utveckling. Under Q4 förra var Nikes onlineökning nämligen 51 procent jämfört med förra året.
Kombinerar fysiskt och digitalt
Onlineförsäljningen under de senaste tre månaderna ska i varje fall ha varit en starkt bidragande orsak till att Nikes B2C-försäljning totalt sett ökade med 22 procent.
- En av våra främsta konkurrensfördelar är vår möjlighet att kombinera fysiska och digitala upplevelser för våra kunder, sade VD:n Mike Parker i ett konferenssamtal nyligen.
Nikes totala försäljning kom under det senaste kvartalet upp i drygt nio miljarder dollar, vilket är en ökning på 7,7 procent mot förra året.