När tidningen Intelligent Logistik skulle utse de bästa bidragen till årets upplaga av priset Årets Logistiketablering 2017, stod uteslutande e-handelsföretag i centrum. de tre finalisterna blev Apotea, Sportamore och Boozt - och när juryn hade sagt sitt var det Skånes hopp som stod som vinnare.
Väljer efter läge och design
Boozt fick dela priset med Catena, som är byggherren bakom E-City i Ängelholm, där Boozt är den i särklass största hyresgästen. Ambitionen från Intelligent Logistiks sida är att uppmärksamma en logistiketablering som är “innovativ och överraskande i sitt val av logistikläge, i design, arkitektur, energianvändning, arbetsmiljö, automations- eller hanteringslösningar”, skriver tidningen i en artikel.
- Boozt och E-City är en etablering som sticker ut med sitt nytänkande och är unik i sin förmåga att skapa flexibilitet som passar både stora och små e-handlare. Fastigheterna har ett tydligt miljötänk med hög energieffektivitet och etableringen möjliggör ökad automationsgrad i en bransch som annars haft svårt att hitta finansieringsmodeller för att göra större investeringar i effektivare logistik. Hela etableringen känns nyskapande och framåtblickande – hela vägen från koncept till brukare, löd juryns motivering.
Två robotlager i final
Med Apoteas jättebygge i Morgongåva och Sportamores nya lager i Eskilstuna, var konkurrensen förstås hård.
- Vi är jätteglada för priset. Jag tror verkligen på det här konceptet, klustertänket är helt unikt, säger Benny Thögersen, vd på Catena.
Intressant i sammanhanget är kanske att Boozt och Sportamore använder sig av samma lagerlösning, det vill säga robotlagret Autostore.
– Det är en väldigt flexibel lösning som går att bygga ut vartefter verksamheten växer. Den passar e-handeln väldigt bra, säger Benny Thögersen.
"Tyder på ökad mognad i branschen"
Att det blev tre e-handlare som stod som finalister var enligt Intelligent Logistiks chefredaktör Hilda Hultén ett sammanträffande, även om hon menar att det “speglar utvecklingen i branschen”.
- Vi i juryn var väldigt överens om att det var dessa tre projekt som skulle stå som finalister. Det är e-handeln som främst driver behovet av nya logistikytor idag och att de här stora etableringarna görs av e-handlarna själva med stora, avancerade fastigheter med hög automationsgrad och anpassade lösningar tyder på en ökad mognad i branschen, säger hon i en kommentar.
Utöver två deltagare från Intelligent Logistik ingick personer från MySigma, JLL och Green Building Council i juryn.
LÄS ÄVEN: Vi besöker Boozts lager - snart störst i universum