ANNONS

Veckans 5: Maria Richardsson på Nordic Design Collective

Veckans 5: Maria Richardsson på Nordic Design Collective
Maria Richardsson i London

Veckans 5 är en ny grej på Ehandel.se där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

ANNONS

Maria Richardsson driver e-handeln och marknadsplatsen Nordic Design Collective. Hon svarar på Veckans 5 direkt ifrån sin Popup Store på London Design Fair. Hon är just nu i Storbritannien för att bygga upp företagets varumärke i landet och för att hjälpa formgivarna på marknadsplatsen att nå ut bättre utanför Sverige.

Hur kommer det sig att du driver en e-marknadsplats för formgivare?

- För länge, länge sedan jobbade jag själv som frilansande formgivare, och funderade på att skapa någon produkt att sälja. Jag insåg då hur höga trösklarna är för att komma igång, och insåg att många känner likadant. De senaste åren har det också blivit en allt tydligare trend att fler formgivare startar sitt eget varumärke för att få en större kontroll på sin egen produktion. De flesta är fantastiska formgivare, men har aldrig lärt sig något om sälj, marknadsföring eller e-handel och då är det svårt.

- Det är idag jättelätt att sätta upp en egen e-handel, det svåra är att få uppmärksamhet och trafik, så att kunderna hittar dit också. Samtidigt, som konsument, är det svårt att hitta allt nytt och spännande. Vad googlar man på om man inte riktigt vet vad man letar efter? Det är jättesvårt! Men det är i just det området vi kan hjälpa till. 

Är marknadsplatser framtiden?

- Både ja och nej. Fördelen med e-handel är ju att man kan nischa sig riktigt hårt och istället hitta en global publik. Men som “vanlig” konsument blir bruset allt större och det blir allt svårare att hitta det där speciella utan att kunna massor om branschen, och då fyller marknadsplatser en bra funktion. 

Har du nån förebild när det kommer till e-handeln?

- Nej, inte någon enskild person eller sajt, utan många olika. Jag älskar personerna i den här “bubblan”, alla är så otroligt duktiga, engagerade och generösa!

Om du inte sålde design vad skulle du sälja då?

- Oj, svår fråga. Kanske något man köper oftare än man köper design, där man kan jobba mer regelbundet med samma kund. Det är också intressant med olika prenumerationsmodeller. 

Vad driver dig framåt varje dag?

- Att hjälpa våra formgivare i deras verksamhet, så att fler kan leva på att göra det de är bäst på. Jag vet hur mycket mod som krävs för att dra igång en egen verksamhet, och jag vill gärna kunna hjälpa till med det på de sätt jag kan.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se