En reklamfilm från CDON där en person trummar på huvudet på en annan person som sitter ner har inte fallit i god jord hos en svensk TV-tittare. Personen, som anmälde saken till Reklamombudsmannen, anser att framför allt filmens avslutning, där den sittande personen får ett slag med öppen hand på sidan av huvudet som gör att han trillar åt sidan, kan uppmana till ett våldsamt beteende hos barn som sett reklamen.
CDON beklagar att anmälaren uppfattat filmen, som var en del av företagets Green Friday-kampanj, på det sättet, men tror samtidigt inte att det är någon speciellt vanlig uppfattning.
- Det framgår tydligt att trummandet inte är en våldshandling och är på inget sätt en illustration av våld som kan finnas i vardagen eller på annat sätt uppfattas som ett verkligt slagsmål eller misshandelssituation, skriver företaget i ett uttalande.
Fick stöd av Reklamombudsmannen
Reklamombudsmannen gick på CDON:s linje och friar alltså e-handelsföretaget. Motiveringen är bland annat att reklamen inte riktar sig till barn och att slaget i filmen varken är “kraftfullt, våldsamt eller allvarligt menat med hänsyn till den helhetsbild som reklamfilmen ger”.
- Med tanke på beteende, tonläge och ansiktsuttryck som personerna i reklamen uppvisar finner Reklamombudsmannen att det inte är sannolikt att genomsnittskonsumenten skulle uppfatta reklamfilmen som våldsam och inte heller som en uppmuntran till våldsamt beteende, skriver Reklamombudsmannen i sitt beslut.