Medgrundaren Peter Höjman om att Emeet fyller 10 events

Medgrundaren Peter Höjman om att Emeet fyller 10 events
Peter Höjman

Vi har pratat med en av Emeets grundare om resan från starten till i dag.

När årets sista Emeet går av stapeln i Stockholm den 20 oktober utgör dagen inte bara avslutningen på en lyckad premiärturné med tre stopp på olika håll i landet. Eventet blir även det tionde i raden sedan konferensen grundades 2010. Vi har pratat med e-handelsprofilen Peter Höjman som var en av de som var med och grundade vad som kom att bli världens bästa e-handelskonferens.

Enligt Peter Höjman, som numera är inkubatoransvarig på E-handelsparken i Helsingborg, var det i början av 2010 och åren innan inte lika enkelt som i dag att ta fram information om saker man ville lära sig inom e-handeln, vilket förstås gjorde att behovet av att dela kunskap var stort.

- Det var en tid när man ville väldigt mycket och det hade blivit enklare rent tekniskt att driva e-handel, men allt var så nytt. Det fanns liksom ingen kunskap utan vi skapade kunskapen genom trial and error och sen delade man med sig, säger han.

"Gjorde det för att det var roligt" 

Tillsammans med Rikard Westberg på Tonerlagret, Magnus Lundin som numera är på Searchmint och Catharina “Wilma” Östlund som grundade e-handeln Wilma & Friends satt Peter Höjman på ett café och pratade om hur en e-handelskonferens skulle se ut. De hade alla mötts på en konferens om sociala medier men kände att det behövdes något som var inriktat på e-handeln i stort. Samtalet mynnade ut i att Magnus Lundin skrev #emeet på en servett. Resten är, som man brukar säga, historia.

- Jag åkte hem och skrev ett blogginlägg om att vi ville köra igång ett möte för e-handlare och frågade om någon var intresserad. Och sen rullade det på.

Emeet nummer ett lockade ett 60-tal deltagare som precis som i dag samlades runt en gridd, satte upp sessioner och sen satte sig ner för att utbyta erfarenheter. Redan från början var konferensen en så kallad unconference, där alla bidrar till innehållet och ingen agerar föreläsare.

Har konceptet utvecklats ungefär som du tänkte dig?

- Det blev ett stort lyft när Ehandel.se tog över. Jag tror att vi genomförde tre Emeet i vår regi, men vi var ju e-handlare och hade fullt upp. Det här var inte vår core business utan vi gjorde det för att det var roligt. Så när Ehandel.se kom in blev det ett annat fokus och mer organiserat. Så det var ett lyft.

Balans mellan e-handlare och leverantörer

Peter Höjman anser att balansen mellan e-handlare och leverantörer har hållits på en bra nivå på Emeet. Han ser det som positivt att leverantörernas roll har vuxit och tycker att de är viktiga för Emeet och e-handeln, men uppfattar det som att de har tagit till sig av konceptet - att inte sälja för mycket utan att vara där för dialog och kunskapsutbyte.

- Det är ett mycket mer proffsigt arrangemang och det är högt och lågt bland e-handlarna. Både stora och små kommer och diskuterar. Så den kärnan lever ju kvar på ett bra sätt.

Ser du en risk med att ta in för många leverantörer?

- Ja, men samtidigt tror jag att man är medveten om den risken. Ehandel.se sköter det på ett bra sätt. Men visst finns det alltid en risk att leverantörerna får ett för stort utrymme och den dagen leverantörerna får för stort utrymme… jag ska inte säga att Emeet är dött, men då kommer det att förändras. I mitt tycke ska inte Emeet bli en traditionell konferens. Det skulle vara synd.

"Jättespännande återvända till kärnan"

Det här året har Emeet som bekant tagit steget utanför Stockholm, och intresset för att delta har varit stort i både Helsingborg och Göteborg. Peter Höjman tror att även Småland, till exempel Kalmar, och norr om Gävle skulle kunna passa bra för framtida Emeets. Han ser också potential för Emeet utanför Sveriges gränser.

- Det har ju kommit mycket folk på alla evenemangen så det visar ju att det finns ett intresse och ett behov. Så det är bara positivt. Och jag tror att det är bättre att ha tre evenemang med 150 personer än ett där det kommer 500 för det bygger på småskaligheten, mötet mellan människor och det här informella samtalet.

Vad tror du om Stockholm den 20 oktober, något särskilt du ser fram emot där?

- Jag ser fram emot att träffa alla människor igen. Jag har ju jobbat i storbolag i ett par år och varit borta från communityn så jag ser fram emot att träffa människor som jag inte har haft kontakt med de senaste åren. Och sen att få återvända till kärnan, urmodern, där allt startade - det ska bli jättespännande.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap