Hela 93 procent av svenskarna har någon gång handlat online och 75 procent har gjort det flera gånger. Det visar en färsk Novus-undersökning gjord på uppdrag av Mastercard.
Samtidigt visar en tidigare undersökning att kortbetalning är det populäraste betalsättet bland svenska e-handelskunder. Något som till stor del beror på att många anser det som det snabbaste och enklaste, men även det säkraste sättet att betala för sina varor.
Det trots att få konsumenter faktiskt vet om att det i många fall ingår försäkringar i deras kort och enligt Mastercards undersökning är hälften osäkra på vilka rättigheter de har som konsumenter.
– Vi vill göra konsumenterna uppmärksamma på fördelarna med att betala med kort på nätet. Då tror jag vi skulle få se ännu fler använda kort när de handlar online, säger Mats Taraldsson, affärsutvecklingschef på Mastercard.
Smidigare mobila betalningar
Taraldsson påpekar även att betalmetoden du använder på nätet kan vara avgörande för vilket skydd du har som konsument. Skulle ett företag gå i konkurs, eller av någon annan anledning inte kan leverera varan eller tjänsten, kan du få pengarna tillbaka när du betalat med kort på nätet.
Men det här är något som endast fyra av tio konsumenter känner till, det samtidigt som var tionde person tror att man inte kan få tillbaka pengarna alls, oavsett betalmetod. Att knappa in sina kortuppgifter kan dock kännas onödigt krångligt, särskilt när man handlar från mobilen.
Något som flera betalaktörer insett och allt fler jobbar nu på smidiga kassalösningar för mobila betalningar. Så även Mastercard som i vintras lanserade sin digitala plånbok Masterpass. En lösning som är tänkt att förenkla kortbetalningarna på nätet eftersom den som handlar bara behöver fylla i sina kort- och leveransuppgifter en gång.
– Med Masterpass kan konsumenter shoppa ännu smidigare och enklare på nätet samtidigt som samma förmåner som vid dagens kortbetalningar vid näthandel gäller, säger Mats Taraldsson.