ANNONS

E-rapporten #3: Årets stora prövning

E-rapporten #3: Årets stora prövning
24 november är det dags

Stjäl Black Friday julhandeln?

ANNONS

Årets stora e-handelsprövning ligger nu runt hörnet. En dag som kan resultera i en rejäl försäljningsökning, om allt vill sig väl. Det behöver dock inte bli en lönsam dag eller för den delen ens en bra dag. Det gäller nämligen att vara förberedd på att vinna konsumenternas gunst utan att själv hamna under ytan.

Planering är a och o – meddelar ofta e-handlare – och man måste vara beredd på att sänka priserna rejält då konsumenterna blir allt mer kräsna på det området. Det står samtidigt klart att man numera har svårt att stå utanför shoppingfesten, för då tar konkurrenterna säljet.

Den svarta fredagen kan antingen leda till något gott, eller så hamnar man utanför när konsumenterna lättar på plånboken som aldrig förr. Det kan samtidigt bli totalt kaos om man inte har stärkt upp inom företaget för att kunna hantera en eventuell anstormning av kunder, något som Ehandel.se tyvärr har fått rapportera om flera gånger.

Rea-festen Black Friday ökar explosionsartat från år till år. Mellan 2014 och 2015 ökade ehandelsförsäljningen med 109 procent, enligt statistiktjänsten Ehandel.se Analytics. Förra året ökade försäljningen med 77 procent jämfört med 2015. Tillväxten har därmed dämpats något, men vi pratar fortfarande om helt galna nivåer, med tanke på att det handlar om en fredag i november.

Black Friday är inte längre en enda rea-dag, till vissa e-handlares förtret. Dagen har sedan begynnelsen följts av Cyber Monday, en annan readag som ligger på efterföljande måndag, och det har blivit standard att helt enkelt förlänga Black Friday till att sträcka sig över hela helgen. Den senaste trenden är dock att börja redan på måndagen innan, för att sedan köra ”Black Friday”erbjudanden hela veckan lång.

Vänder vi oss till Ehandel.se Analytics kan vi se att det först var 2016 som Cyber Monday visade sig ha effekt på e-handlarnas försäljning. Hela helgen lyfts nu av shoppingfesten även om det är fredagen som dominerar. Jämför vi hela Black Friday-veckan, inklusive Cyber Monday, så ökade försäljningen med 32 procent under 2016, jämfört med året innan.

Många talar om att julhandeln flyttas allt längre ifrån julafton. Black Friday sägs vara en del av detta fenomen och att allt fler helt enkelt gör sin julshopping kring denna rea-period. Om vi analyserar hur mycket större december är än november så tycks det vid en första anblick stämma. Under 2015 var december nära 24 procent större i omsättning jämfört med november. Under 2016 var december dock bara 13,5 procent större än månaden innan.

Men som man bör lära sig i skolan, korrelation implicerar inte kausalitet. För när vi tittar på decembers andel av hela årets försäljning så är den ganska konstant. December har haft cirka 12 procent av årets totala försäljning de senaste tre åren. November och Black Friday flyttar alltså inte försäljningen från december. Black Friday som fenomen verkar dock ge november lite mer av årets totala försäljning. 2015 stod november för 9,8 procent av årets totala e-handelsförsäljning och förra året var andelen 10,6 procent.

Det är förstås små andelar vi talar om, men hittills är det också endast en dag som har ökat med hela 77 procent, nämligen huvudnumret Black Friday på fredagen. E-handlare har även tidigare rapporterat att de säljer mer med Black Friday än utan, så det verkar som att dagen ökar intresset för e-handeln snarare än att förflytta en stor del av julhandeln in i november. Det kan samtidigt vara så att e-handlarna tar allt mer av den fysiska handeln under denna period. Ny branschstatistik visar nämligen att näthandeln numera står för all tillväxt i sällanköpshandeln – där julklapparna förstås ingår.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se