ANNONS

I dag är det den internationella e-bokens dag

I dag är det den internationella e-bokens dag

E-handlare läser väl e-böcker?

ANNONS

2014 drog e-boktjänsten OverDrive igång e-bokens dag eller "Read an Ebook Day" som den heter i USA. Tanken var att uppmärksamma detta, för många, nya sätt att läsa böcker. OverDrive köptes förövrigt av japanska Rakuten för 410 miljoner dollar förra året.

E-bokens dag kan ha gett effekt för enligt en nyligen genomförd undersökning, av den svenska e-boktjänsten Nextory, utgörs nu 25 procent av bokmarknaden i USA av just e-böcker.

Vi vet dock att den största drivkraften i USA förmodligen varit Amazon och deras ekosystem för e-böcker kallat Kindle. Ett system som innefattar egenpublicering, ett enormt bokutbud och flera olika läsplattor.

Var femte svensk e-läser

Enligt undersökningen av Nextory, som är en konkurrent till svenska Storytel, så ska över var femte svensk ha läst en e-bok det senaste året. Intresset ökar alltså även om Sverige lär ligga långt efter USA när det kommer till att omfamna e-böckerna.

- I USA har det länge varit mer populärt att läsa e-bok på mobil eller surfplatta än att lyssna på ljudbok. Hos Nextory känner man av samma tendenser då e-boken tar allt fler andelar från ljudboken varje månad i antalet lästa titlar, skriver Nextory.

Om du vill fira den internationella e-bokens dag så kan du förstås testa Amazons Kindle-butik för engelska titlar. På den svenska marknaden finner vi Storytel, Nextory och även BookBeat. Sajten Boktugg har gjort en ganska gedigen genomgång av de tre alternativen.

- Det ger sig under undersökningens gång att de tre apparna liknar varandra till stor del gällande grundläggande upplägg, men skiljer sig åt i viss mån när det gäller funktion och delvis urval. Nextory verkar fokusera på att utveckla en smart e-boksläsare och ett stort utbud av e-böcker, medan de andra två satsar på inspirerande boktips och kategorier, plus grafik och uppmuntran till läsaraktivitet, skriver Boktugg.

52 procent ska e-läsa mer

Enligt Nextory säger över hälften av svenskarna att de ska läsa mer e-böcker det kommande året.

– Det ska bli intressant att följa utvecklingen av läsförståelse då e-boken ökar tillgängligheten och bidrar till att allt fler läser. Jag tror att både pappers- och e-boken gynnar läsförståelsen, men kanske på olika sätt. Ljudboken bör man se som ett komplement, säger Shadi Bitar, VD och grundare på Nextory.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se