ANNONS

Innehåll och expansion i fokus med Arvato på Emeet

Innehåll och expansion i fokus med Arvato på Emeet
Christer Pettersson

Arvato är med som partner vid årets alla Emeet och ser fram emot den stora finalen i Stockholm.

ANNONS
Inför varje Emeet intervjuar vi de partners som kommer till evenemanget i syfte att ge en bild av vad de gör. På Emeet Stockholm är det endast de leverantörer som är partners som kommer att närvara under dagen.

Enligt Christer Pettersson, som är e-handelschef på Arvato, finns det ingen annan e-handelskonferens som är lika e-handelstät som Emeet. När betalföretaget fick chansen att vara med som partner vid årets alla tre event var det därför inte något svårt val att säga ja.

- Vi gillar hela idén med Emeet och vill gärna vara med och utveckla svensk e-handel. Det är det som är vår vision, att hjälpa våra e-handelskunder men också att vara med och bidra till e-handeln i stort. Då är Emeet en självklar arena, säger han.

Och när två av tre Emeet nu har lagts till handlingarna ser Christer Pettersson fram emot avslutningen i Stockholm.

- Det har varit jättebra i Göteborg och Helsingborg. Jag har varit på ganska många Emeet och tycker att grundidén har följt med bra, att man träffas och utbyter erfarenheter. De flesta andra konferenser har formen av att någon håller en monolog men på Emeet är det just det öppna klimatet som är själen.

Utöver de nordiska länderna erbjuder Arvato nu sin betallösning AfterPay i Tyskland, Österrike, Schweiz och Nederländerna, och enligt Christer Pettersson hjälper hans företag ofta sina e-handelskunder med konkreta tips på vad man ska tänka på när man ger sig in i exempelvis Tyskland. Han beskriver just utlandsexpansion som ett av de hetaste ämnena inom e-handeln just nu.

Vill hjälpa kunden att vara personlig

Ett annat högaktuellt ämne är innehåll. De som besökte Emeet i Göteborg minns säkert att Christer Pettersson höll i en välbesökt session om content marketing.

- Det var jätteroligt att så många ville komma och lyssna och engagera sig. Det känns som att innehåll är väldigt högt på mångas agenda just nu. Och det är kanske inte så konstigt. När konkurrensen ökar blir bra innehåll och service ett sätt att stå ut både lokalt och internationellt.

Varför pratar du inte om betalningar när det är det ni jobbar med?

- Betallösningar är något som bara ska fungera, det ska vara en stabil och smidig tjänst helt enkelt. Content Marketing kan alla jobba med och eftersom jag har en personlig bakgrund inom media är innehåll ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat.

Arvato har den senaste tiden märkt av ett växande intresse för att använda big data, och betalföretaget delar gärna med sig av data till sina kundföretag. Att alltid vara relevant för kunden, oavsett om det handlar om nyhetsbrev, innehåll på sajten eller betalningsalternativ, blir helt enkelt allt viktigare.

- Det finns ett stort intresse för att arbeta mer med kundinsikter och personalisering och där vill vi vara delaktiga. Det känns som att det fortfarande finns mycket att göra inom e-handeln på det området, avslutar Christer Pettersson.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se