Vi kunde nyligen berätta att Expert i Norge har kommit igång med förberedelserna inför årets Black Friday genom att samla nära 5 000 personer till en Facebook-grupp för ändamålet. Smart drag, verkar det som. En ny undersökning från företaget CupoNation tyder nämligen på att intresset för den amerikanska shoppingdagen i år blir större än någonsin förr.
CupoNations siffror gäller förvisso Sverige och inte Norge, men enligt Google-trafik som företaget har analyserat har sökningarna på Black Friday gått spikrakt uppåt sedan 2010. Bara mellan 2014 och 2015 ökade sökningarna på Black Friday med 100 procent, och det finns enligt bolaget inget som tyder på att intresset skulle mattas av.
Större intresse = fler order
Siffror från vår analystjänst Ehandel Analytics visar samtidigt att det omfattande intresset leder till fler beställningar i e-handeln. Mellan 2014 och 2015 ökade antalet order på Black Friday med hela 104 procent.
CupoNation konstaterar också att den samlade söktrafiken runt Halloween bara var 20 procent större än den för Black Friday, trots att den förstnämnda har etablerats i Sverige under betydligt längre tid.
Enligt undersökningen är intresset för Black Friday stort i hela Sverige, men baserat på sökstatistiken uppges boende i Kronoberg, Gotland och Blekinge vara allra piggast på att spara pengar den 25 november.