ANNONS

Nio av tio är nöjda med sitt senaste e-handelsköp

Nio av tio är nöjda med sitt senaste e-handelsköp

Onlinehandeln i Norden fortsätter att visa upp en stark tillväxt och e-handlarna levererar.

ANNONS

Under årets första sex månader e-handlades det för 98,4 miljarder kronor i de nordiska länderna. Det visar PostNords senaste rapport, E-handel i Norden, där man även kan läsa att sex av tio nordbor handlade på nätet under första halvåret 2016.

Var fjärde gör det gärna med sin mobiltelefon men skillnaderna mellan länderna och olika åldersgrupper är ansenlig. Exempelvis e-handlar svenskar med mobilen i dubbelt så stor utsträckning som finländare och konsumenter mellan 18 och 49 år handlar betydligt oftare än de som är äldre.

Finländarna shoppar utomlands

Som vi vet sedan tidigare ökar även den gränsöverskridande e-handeln men än så länge går i genomsnitt tre fjärdedelar av konsumtionen till nationella e-handlare i respektive land. Svenskarna ska vara de mest patriotiska kunderna medan finländarna är de som shoppar mest från utlandet.

Sverige toppar även listan över andelen nätkonsumenter men Norge och Danmark kommer tätt efter. Finland ser däremot den största tillväxten av alla länder under perioden. Glädjande är också att fler än nio av tio nordiska konsumenter är nöjda med sitt senaste köp på nätet.

Inte helt oväntat är det de yngre konsumenterna som är de flitigaste nätkunderna och i spannet 18-29 år finns de konsumenter som använder Internet som sitt andra vardagsrum. Vad vi shoppar allra helst kommer inte heller som en överraskning.

Svenskar gillar att hämta ut paket

Nordens mest e-handlade varor är kläder och skor, följt av mediaprodukter och hemelektronik. Och vad vore väl en PostNord-rapport utan en skvätt logistik.

Postlådan är det leveranssätt som konsumenterna helst föredrar i Norge och Finland. I Sverige är utlämningsställen populärast medan man i Danmark uppskattar hemleveranser i högre utsträckning än övriga länder.

– Konsumenterna vill i allt högre grad själva kunna bestämma hur, var och när de ska genomföra sina köp och få sina varor levererade. Det är därför affärskritiskt för både e-handelsföretag och logistikaktörer att kunna erbjuda lokala och anpassade lösningar som utgår från kundens behov, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se