Redan i mars 2015 kunde vi avslöja att Partykungen skulle börja erövra världen. Detta skulle ske med det nya namnet Partyking som företaget registrerat i alla nordiska länder samt förstås i form av .com för världen.
Norgelanseringen skulle se dagens ljus innan 2015 var slut men som de flesta e-handlare vet är Norge inte helt lätt att sälja till, om man ska göra det "by the book". För att se till att allt sköttes korrekt anställde man Caroliné Johansson som nu är landsansvarig för Norge.
När vi härmodagen upptäckte att Partyking.no faktiskt sett dagens ljus kontaktade vi Partykungen och en mycket glad Norge-ansvarig bekräftar att sidan nu är redo för norrmännens anstormning.
Hur känns det att ha fått upp sajten?
- Från vår sida är detta ett stort äntligen! Vår Norgelansering har varit på gång under en längre tid inom företaget och man rekryterade mig för ganska så precis ett år sedan. Under denna tiden har vi haft många stora projekt med ny plattform och flytt. Då detta är något vi har jobbat på länge med mycket omtanke så det är kul och spännande när ens skötebarn äntligen får se ljuset, säger Caroliné Johansson, landsansvarig för Norge på Partykungen.
Tror ni att ni hinner kapitalisera på Halloween i Norge? Är det en lika etablerad högtid där som i Sverige?
- Vi har under tidigare år tagit emot många förfrågningar framför allt under Halloween till vår kundtjänst om vi inte kan leverera till Norge. Så vi ser det som en bra start att kunna öppna portarna rätt in i den högtid som vi kan bäst. Vår förhoppning är att detta ska kunna ge oss en extra skjuts. Precis som här i Sverige är Halloween något som kommer starkare och starkare för vart år som går. Det når inte riktigt upp till spridningen som vi har i Sverige, men detta är något som vi vill vända nu när vi kan leverera tillbehören.
"Öppnar portarna i precis rätt period"
Vad innebär det att lanseringen sker i oktober? (just nu testas sidan)
- Vi ser det som att vi öppnar portarna i precis rätt period för vår del. Det är under Halloween som vi verkligen kan sticka ut och visa att vi har allt man behöver till festen.
Vad har varit svårast med att gå in i Norge?
- Det som har varit den stora frågan är tull- och momsregistreringen.
Hur har ni skött översättningen och hur ska ni sköta den löpande?
- Vi arbetar med en översättningsbyrå för att få hjälp med alla brödtexter i form av kategoritexter och produkttexterna. Allt övrigt material har jag översatt. Den löpande texten i form av nya produkter kommer vi att fortsätta skicka till vår översättningsbyrå. Förhoppningen är att jag själv som är norsktalande kommer att kunna fortsätta översätta marknadsföringen och banners. Detta gör att vi snabbt kommer att kunna få upp information eller kunna göra ändringar på sidan.
Nu då? Vad händer nu? Med Norge avklarat bör väl resten av världen vara easy eller?
- Haha, för min del har resan i Norge bara börjat och vi har stora möjligheter på en köpstark marknad. Huruvida vi ser på resten av världen får framtiden förtälja.