ANNONS

Klarna ökar omsättningen med över 30 procent

Klarna ökar omsättningen med över 30 procent
Erik Engellau-Nilsson

Frågorna kring den amerikanska marknaden besvaras dock inte.

ANNONS

Betalbolaget omsatte nära 1,7 miljarder kronor för första halvåret 2016. En tillväxt med strax över 30 procent jämfört med samma period i fjol. Rörelseresultatet fortsätter dock att minska och sjunker ifrån 163 miljoner kronor till ungefär 133 miljoner.

Första halvåret 2015 ökade man rörelseresultatet med 600 procent och nådde då 163 miljoner kronor. Sedan dess har man dock börjat bearbeta USA som marknad och detta lär förstås kosta en del.

Breakit som var tidiga att berätta om Klarnas nya siffror spekulerar i att betalbolagets modell kanske inte är anpassad för den amerikanska marknaden. Bland annat ska man ha ökat skina kreditförluster avsevärt vilket sägs kunna bero på intåget i USA.

Klarna vill dock inte svara på hur det går i USA när Ehandel.se ställer frågor kring den senaste rapporten.

- Vi har bestämt oss för att inte göra någon intervju kring detta eftersom vi tycker att det underblåser ett alldeles för kortsiktigt fokus på ett sätt som inte överensstämmer med hur vi jobbar, säger Erik Engellau-Nilsson, Klarnas marknadschef, och ger oss samtidigt företagets officiella kommentar:

- Vi är inte fokuserade på det kortsiktiga resultatet utan har förmånen att kunna vara långsiktiga i vårt arbete. Det viktigaste för oss är därför att fortsätta skapa produkter som våra användare uppskattar och som leder till långsiktig framgång för de handlare som vi jobbar tillsammans med, säger han.

Vi frågade även hur det gick i Sverige då vi den senaste tiden fått se allt fler konkurrenter som på olika visa kopierar Klarnas affärsidé. Klarna vill dock inte kommentera rapporten djupare.

E-handlare har även påpekat att i princip alla betalleverantörer försöker erbjuda samma sak istället för att hitta nya vägar och unika erbjudanden.

Med detta sagt så kvarstår dock det faktum att Klarna förstås till synes fortsätter gå som tåget. Vi blir dock allt mer nyfikna hur det ser ut på hemmamarknaden och den nyligen tillkomna amerikanska.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se