Coops e-handel har sedan premiären 2008 lanserat flera nyheter kring sin matkasse. I april meddelade företaget att det i samarbete med teknikbolaget Gastrofy skulle ta fram en kasse som skulle göra det möjligt att klicka hem varor från recept och när det nu blivit dags för lansering av de smartare kassarna rapporterar Coop en e-handelstillväxt på 60 procent under årets första sex månader.
Den nya tjänsten, som Coop kallar Smartkassen, innebär alltså att kunden kan välja mellan olika recept och klicka hem de varor som behövs för att ett visst antal personer ska äta en viss rätt. Det går även att lägga till exempelvis frukostprodukter eller tvättmedel ur Coops vanliga e-handelssortiment.
Ska bädda för tillväxt på nätet
Coop menar att tjänsten sparar på både jordens resurser och hushållens pengar och menar att Smartkassen innebär att företaget kommer att erbjuda “den mest avancerade nätbutiken för mat i Sverige”.
– Nu tar vi nästa stora steg i vår digitala satsning. Smartkassen är utformad för att göra det ännu enklare, mer prisvärt och hållbart att handla mat på nätet. Det är en tjänst som visar att Coop står på konsumentens sida och som kommer att bädda för att vi kommer att fortsätta växa snabbt på nätet även framöver, säger Sonat Burman-Olsson, koncernchef och VD för Coop.
Vid lanseringen kommer recepten, som då är 500 till antalet, att fokusera på vardagsmat och gå att sortera efter bland annat kött, fisk och vegetariskt. Under hösten ska utbudet växa med bland annat bakning och festrätter från Coops receptdatabas som innehåller totalt 6 000 recept.
– Vår strategi är att möta kunden med det bästa erbjudandet vare sig de handlar i Coops butiker eller om de handlar hemma från soffan. Coops löfte är att vara den goda kraften i dagligvaruhandeln. Smartkassen är ett bra exempel på att det är minst lika viktigt digitalt, säger Fredrik Johanson, affärsområdesdirektör med ansvar för Coops e-handel.