Guess, som grundades 1981 och som många är starkt förknippat med de stentvättade jeansen från 80-talet, märker av samma utveckling som många andra detaljhandlare. Under årets andra kvartal sålde det amerikanska klädmärket för 226,6 miljoner dollar i Nordamerika.
En minskning med 2,5 procent jämfört med samma period förra året. På nätet pekar det däremot fortsatt uppåt och onlineförsäljningen landade under kvartalet på 19,1 miljoner dollar, en ökning med 4,9 procent. Guess bryter däremot inte ut några e-handelssiffror från övriga regioner men gläntar något på dörren.
– Vår europeiska e-handelsverksamhet växer också mycket snabbt, säger bolagets VD, Victor Herrero, i en kommentar till rapporten.
Ett större fokus på Kina
Ser man till årets första sex månader har Guess e-handel ökat med 8 procent och online står nu för 9,1 procent av klädmärkets totala försäljning. Victor Herrero påpekar också att bolaget kommer att lägga allt mer fokus på sin internationella e-handeln.
Särskilt på den kinesiska marknaden där man under förra året inledde samarbeten med såväl Alibaba som JD.com.
– Vi är mycket nöjda med vårt samarbete med Tmall och JD. Tmall är en av de bästa plattformarna och är Kinas svar på Amazon, säger Victor Herrero.