Att de sociala nätverken slåss om annonsörerna är ingen hemlighet, och ska man dra in pengar måste man förstås ge annonsörerna valuta för sina slantar. I veckan kunde vi berätta att Instagram nu gett svenska bloggerskor tillgång till förbättrad statistik, och vi har också sett Pinterest höja värdet för annonsörer genom att bland annat lansera budgivningar om attraktiva annonsutrymmen.
Nu höjer Facebook och Instagram ribban ytterligare. Företagare som vill annonsera i något av nätverken kommer framöver att få tillgång till data från sms-tjänsten WhatsApp, som precis som Instagram ägs av Facebook.
Dags för WhatsApp att bidra till kassan
Förhoppningen är att annonsörerna helt enkelt ska lyckas bättre med sin annonsering när de får tillgång till mer data, rapporterar Internet Retailer. I samma veva blir det möjligt för företag att kontakta privatpersoner genom WhatsApp.
Facebook köpte WhatsApp för 22 miljarder dollar 2014 och dagens lansering ska enligt Internet Retailer vara Facebooks första försök att tjäna pengar på sitt uppköp.