ANNONS

Amazons kommande surfplatta - E-handelns digitala skyltfönster

Amazons kommande surfplatta - E-handelns digitala skyltfönster
ANNONS

PCMag.com publicerade igår en intressant artikel som börjar med att nämna en intervju ifrån 1996 i Wired Magazine. Det är Steve Jobs som intervjuas om möjligheterna med Internet. Kontentan är att Steve Jobs redan 1996 insåg e-handelns potential. På frågan om vad Internet kommer att användas till svarade Steve såhär:

"Det är mer än publicering. Det är handel. Folk kommer att sluta gå till en massa butiker. Och de kommer att köpa saker via webben!"
-Steve Jobs, Wired 1996

Artikelns fokus ligger dock vid hur surfplattorna kan vara det ultimata skyltfönstret till e-handelns värld, via webben förstås. Något som Steve Jobs, även i detta fall, förmodligen sett innan många andra med tanke på deras iPad.

Nu är det så att nätbutiken Amazon med största sannolikhet kommer att släppa en surfplatta, likt iPad, innan året är slut. Förmodligen ganska snart för att hinna med julhandeln. The Wall Street Journal rapporterar att den skall komma redan i oktober.

Frågan är hur denna surfplatta kommer att vara utrustad. Vi vet att den förmodligen kommer att använda Googles operativsystem, Android. Det ska dock vara hårt modifierat för att inkludera Amazons tjänster. Förmodligen så pass modifierat att det inte är certifierat av Google.

Hur användarupplevelsen kommer att se ut är det ingen som vet. Vad vi vet är att Amazon har ett ypperligt tillfälle att skaka om marknadsledaren Apple, och dess iPad, om de knyter samma plattan med alla deras tjänster. Böcker, film, musik och deras webbshop med dess nätverk av butiker.

Det digitala skyltfönstret

För att återgå till artikeln i PCMag så likställer artikelförfattaren, Tim Bajarin, en surfplatta med en fysisk butiks motsvarighet av en s.k. "Superstore" eller stormarknad. Alltså att Amazon platta skulle fylla en liknande funktion för nätbutiken. Att sätta alla deras tjänster i handen på användaren och presentera alla gods, digitala och fysiska, på bästa sätt.

Tim har nämligen märkt, efter han fått sin egen iPad, att användarmönstret är helt annorlunda än en laptop eller mobiltelefon. Surfplattorna passar sig tydligen mycket bättre för att näthandla. Det är lite av ett digitalt skyltfönster. Tim är inte ensam om detta utan vi har skrivit om detta innan när t.ex. Bill Siwicki på Mobile Commerce upplevt samma sak. Vi har även hört ifrån Sarah och Kristian, när de var på mässan Shop.org, att iPaden verkligen är på väg att ändra e-handelslandskapet.

Vad kommer då Apple att göra om Amazon realiserar den vision som många har av deras kommande surfplatta. Tim har följande att säga om detta:

"Om hela e-handelsupplevelsen är inbakad i surfplattan, då kan Apples nästa stora köp vara en e-handlare som erbjuder ett brett utbud av produkter för att komplettera iPaden."

Han tror även att Amazons Prime-tjänst, som vi skrivit om här, kan vara en smart idé att integrera i surfplattan. Vi har även hört rykten om att denna tjänst skall komma med i köpet av plattan. Allt för att driva fler försäljningar via själva surfplattan. Amazon verkar alltså vilja att folk skall använda denna kommande platta som ett digitalt skyltfönster in i e-handelns magiska värld.

 

Källa: pcmag,
wired

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap