Under förra veckan släppte U.S. Commerce Department en rapport som visade att e-handeln i USA ökat med 15,8 procent under årets andra kvartal. Den största ökningen som ägt rum inom amerikansk e-handel på två år.
Något som innebär att onlineförsäljningen nu står för drygt 11 procent av den totala handeln i USA. Det sätter inte helt oväntat sina spår på butikshandeln och enligt siffror som Bloomberg tagit del av är antalet butiksstängningar i USA så här långt i år det högsta till antalet sedan 2010.
Fler ser över sina butiksmodeller
Till stor del handlar det om att butiker måste anpassa sig till konsumenternas nya shoppingvanor och varuhuskedjan Macy´s är en av många som nu ställer om för en mer strömlinjeformad omnikanalhandel.
Macy´s flaggade nyligen för att man ska stänga runt 100 av sina cirka 670 fullskaliga varuhus, och man är långt ifrån ensamma. Kohl´s är en annan amerikansk varuhusjätte som ska se över sin butiksmodell som bland annat innefattar mindre butiker som även ska agera utlämningsställe för e-handeln.