Annonsföretaget Match2One har haft en framgångsrik vår sedan bolaget grundades i höstas. I maj tog bolaget in 3 miljoner i riskkapital och nu har det blivit dags för företaget att lansera en testversion av sin tjänst. Den riktar sig särskilt till små och mellanstora e-handlare och utgörs av en självservice-plattform där företagaren själv kan skapa annonsmaterial och programmatic-kampanjer. Match2One hittar automatiskt både nuvarande kunder och identifierar nya målgrupper att rikta sig mot.
Via plattformen får e-handlaren också tillgång till annonsstatistik och kan på så sätt följa upp hur de tas emot.
Formatet, som alltså kallas programmatic advertising, kan enligt Match2One vara svårt för mindre aktörer att använda sig av eftersom det lätt blir ganska kostsamt. Företagets VD Mikael Kreuger uppger att mediabyråer ibland tar så mycket som 30 procent av annonsbudgeten i avgift av annonsören. Match2One:s nylanserade tjänst innebär däremot endast åtta procent i så kallad teknologiavgift.
- Programmatic ska vara enkelt och transparent. Genom artificiell intelligens och machine learning algoritmer hittar vi mönster i konsumenters beteenden och utifrån det bestäms automatiskt vart nästa annons ska visas, vid vilket tillfälle och via vilken kanal, berättar Mikael Kreuger, medgrundare och VD på Match2One.
Täcker in alla annonsnätverk
Intresserade e-handlare kan registrera sig på företagets sajt och kan sedan skapa annonsmaterial och kampanjer genom sitt konto på sidan. Företagets räckvidd ska täcka in alla sorters skärmar, kanaler och annonsformat, som exempelvis Googles annonsnätverk, Facebook, YouTube och Linkedin.
- Det här är otroligt värdefullt för våra kunder, som främst är mindre och medelstora bolag inom e-handel, eftersom de automatiskt kan rikta annonser mer effektivt och snabbare uppnå sina kampanjmål, säger Mikael Kreuger.
Match2One har i dag 12 medarbetare som sitter i Stockholm, Kiev och London. Företaget har sedan starten samlat ett tiotal kunder.