För två år sedan etablerade Visma ett nytt bolag som helt skulle fokusera på lösningar för e-handel och digital marknadsföring baserade på Episerver. Bolaget, som fick namnet VCWS Sweden, har haft en stadig tillväxt och nådde lönsamhet under sitt andra verksamhetsår.
Men nu ska man inte längre stå på egna ben. VCWS förvärvas nämligen helt av Visma och bildar tillsammans med bolagets redan befintliga Episerverenhet ett nytt affärsområde inom Visma Consulting.
− När vi nu genom förvärvet förenar våra styrkor tar Visma på allvar upp kampen om att bli Nordens främsta leverantör av lösningar och tjänster baserade på Episerver, säger Richard Börjesson, VD för Visma Consulting.
Letar nya förvärv
Framöver kommer fokus att ligga på ytterligare tillväxt och man kommer bland annat att leta aktivt efter lämpliga förvärvskandidater. VCWS:s VD Gustaf Snöbohm, tidigare Sverigechef för Episerver, har varit med på hela resan och ser flera fördelar med förvärvet.
− Det har varit otroligt spännande att bygga upp ett bolag från början igen. Men jag ser fram emot nästa fas när vi får mer leveranskapacitet och större finansiella muskler, säger Gustaf Snöbohm, som nu blir affärsområdeschef för det nybildade affärsområdet på Visma Consulting.