ANNONS

Rema 1000 köper in sig i livsmedelsbutik på nätet

Rema 1000 köper in sig i livsmedelsbutik på nätet
Kolonial.no

Lågpriskedjan förvärvar 10 procent av den norska nätaktören Kolonial.no.

ANNONS

I juni blev livsmedelskedjan Meny, som är en del av Norgesgruppen, den första dagligvarujätten i Norge att lansera e-handel. Norgesgruppen är tillsammans med Coop och Rema 1000 de tre största aktörerna inom dagligvaruhandeln i Norge, och nu får man sällskap på nätet av den sistnämnde.

Rema 1000 har nämligen köpt 10 procent av den etablerade nätlivsmedelsbutiken Kolonial.no. Hur mycket lågpriskedjan betalat för ägarposten är hemligt men nu ska de båda aktörerna, som samarbetat sedan 2014, stärka sin allians ytterligare.

Lägre priser och större sortiment

Kolonial lanserades 2013 och året efter ingick man ett samarbete med Rema 1000. Något som innebar att nätaktören kunde sänka sina inköpspriser och ge sina kunder tillgång till fler upphämtningsplatser.

Med Rema 1000 som delägare kommer samarbetet att utvecklas ytterligare och förutom ännu lägre priser får Kolonial även tillgång till ett större utbud av lågpriskedjans sortiment.

– Detta är en milstolpe för Kolonial. Rema 1000 är Norges obestridda lågpriskung, och med hjälp av deras köpkraft, är vi ännu bättre utrustade för att vinna kampen om kunderna, säger Karl Munthe-Kaas, VD för Kolonial.no.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se