Under 2015 utökade Amazon sin leveranstjänst Prime Now med alkohol i hemstaden Seattle, något som i december även blev tillgängligt på Manhattan. Men det är inte bara e-handelsjättar som ser till att leverera hem vin, sprit och öl inom en timme.
MiniBar och Thirstie är två exempel som specialiserat sig på leveranser av alkohol och Drizly, som idag finns i 23 städer i USA och Kanada, är ytterligare en. Nu har den sistnämnde fått ett tillskott på 15 miljoner dollar i en finansieringsrunda ledd av Polaris Partners.
32,8 miljoner dollar totalt
Det innebär att Drizly, som grundades 2012 i Boston, nu totalt lockat till sig 32,8 miljoner dollar i extern finansiering. Drizly beskrivs som ett Uber för alkoholleveranser och gör det möjligt för kunderna att beställa öl, vin och sprit från lokala handlare via en app och på nätet, och få det hemlevererat inom en timme.
Drizly har sett en snabb tillväxt och räknar under 2016 med att femfaldiga sin tillväxt jämfört med förra året, både när det gäller antalet användare och antalet ordrar samt omsättning.
– Drizly har visat sig vara ledande när det gäller alkoholleveranser, både när det gäller visioner och marknadsandelar. De är inte bara teknikledande för konsumenter som köper alkohol, utan för hela branschen, säger Pat Kinsel, partner på Polaris.