De flesta e-handlare har vid det här laget säkerligen förstått att mobilen och sociala medier får en allt viktigare roll för försäljningen men nu kommer Demandwares rapport “Reaching Millenials - Attraction and Influence” med helt nya uppgifter på området.
Enligt den har i snitt 75 procent av konsumenterna i åldern 16-34 år genomfört köp efter att ha inspirerats på sociala medier. Allra vanligast var detta i Kina (94 procent) medan siffran för Norden var något blygsammare på 70 procent. Ju yngre kund desto mer troligt att de lät sig inspireras till köp.
Få unga bryr sig om TV:n
Enligt undersökningen kom tipsen som resulterade i köp i Europa och USA oftast in via Facebook, följt av YouTube och Instagram. Nyare sociala alternativ som Tumblr, Snapchat och Vine var dock betydligt vanligare bland konsumenter i åldern 16-19 jämfört med åldersgruppen 30-34. I Kina var WeChat mediet.
Rapporten tar också upp att när det finns vinnare så finns det förstås även förlorare. I det här fallet verkar TV:n ha dragit det kortaste strået. Unga konsumenter tittar allt mer sällan på TV, och i undersökningen är det bara personer som är äldre än 55 som svarar att de skulle sakna TV:n mest om den försvann. I de yngre grupperna skulle avsaknaden av en mobiltelefon göra betydligt mer ont.
- Vänner och bekanta värderas högre än professionella recensenter och kändisar. Användargenererade videor på YouTube har tagit över från TV:n. Vi kan med säkerhet säga att integrerat användargenererat innehåll, oberoende omdömen och sociala recensioner är nödvändigt om man ska attrahera unga konsumenter, konstaterar rapporten.
Många handlar bara efter rekommendation
I undersökningen säger 79 procent att de endast köper produkter som någon de känner till har rekommenderat. Särskilt viktigt är det här när det kommer till elektronik, skönhets- och hälsoprodukter samt böcker, musik och film. Vänners rekommendationer har störst genomslag, men ungefär en tredjedel säger sig fortfarande lita på recensioner och tester i till exempel tidningar.
Millennials, som konsumenterna kallas i rapporten, gillar dock fortfarande att besöka fysiska butiker för att socialisera, inspireras och prova varor innan de beställer på nätet.
- Det blir intressant att se hur väl varumärken förstår och balanserar kostnaden för att bedriva en dyr fysisk närvaro mot de här fördelarna, men en bättre koppling mellan on- och offline kommer att bli nödvändig.
Demandwares rapport bygger på dataunderlag och uppgifter från 7 000 konsumenter i åldern 16-34 år.